چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵
سردشت؛ از سنت تا نوسازي

كتاب «از سنت به نوسازي: مطالعه تغييرات اجتماعي در سردشت به روش اتنوگرافي» اثر احمد محمد‌پور در حوزه توسعه روستايي محسوب مي‌شود كه بر اساس نتايج ميداني به نگارش در آمده است.\

احمد محمدپور در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره ضرورت نگارش اين اثر گفت: علاقه من به مطالبات علمي حوزه‌ توسعه روستايي در كشور، به دليل مسووليت فرهنگي‌ام و همچنين علاقه به مطالعه كيفي و ميداني باعث شد تا اين كتاب را به عنوان اثري پژوهشي براي مخاطبان حوزه جامعه‌شناسي به نگارش در‌آورم.

محمد‌پورافزود: كتاب «از سنت به نوسازي: مطالعه تغييرات اجتماعي در سردشت به روش اتنوگرافي» برگرفته از يك سال تحقيق ميداني در سردشت است كه در آن ابعاد مختلف تغييرات اجتماعي در اين شهر از سال 1300 تا 1379 بررسي مي‌شوند.

مولف حوزه جامعه‌شناسي ادامه داد: در اين تحقيق ميداني، تغيير و تحولات اجتماعي سردشت در هشت دهه اخير از ديدگاه جامعه‌شناختي با در نظر گرفتن سير تاريخي آن بررسي شده است.

محمد‌پور تصريح كرد: در اين اثر با استفاده از زمينه‌هاي نظري، مدل نظري تحقيق، روش‌شناسي مطالعه، سؤال‌هاي عمده مطالعه و همچنين چاپ نظري تحقيقي، فرايند تغييرات در ابعاد مختلف «سردشت» بيان شده است.

مولف اثر افزود: ديدگاه نوسازي يكي از مهم‌ترين رويكردهاي جامعه‌شناسي توسعه و تغييرات اجتماعي و داراي ريشه‌هاي تاريخي در انسان‌شناسي فرهنگي است. اين ديدگاه بر اساس توسعه و تكامل تك‌خطي از جوامع ساده سنتي به پيچيده مدرن و صنعتي بيان مي‌شود و به اين ترتيب مي‌توان ريشه‌هاي نوسازي را در مكتب تكاملي با تطورگرايي در انسان‌شناسي جست‌وجو كرد.

محمد‌پور افزود: اين كتاب شامل مباحث «كليات»، « ديدگاه نوسازي» ،«اوضاع جغرافيايي و عمومي شهرستان سردشت»، «ورود سردشت به فرآيند نوسازي»، «دروه دوم نوسازي»، «دوره انقلاب اسلامي و تداوم نوسازي»، «نتيجه‌گيري و نوسازي را در ابعاد اقتصادي، اجتماعي، سياسي و صنعتي» است كه  در شش فصل گردآوري شده‌اند.

مولف اثر گفت: كتاب «از سنت به نوسازي: مطالعه تغييرات اجتماعي در سردشت به روش اتنوگرافي» تا زمان برپايي بيست ‌و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران توسط انتشارات جامعه‌شناسان منتشر خواهد شد. 

بيست و چهارمين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران كه از 14 تا 24 ارديبهشت‌ماه در مصلاي امام خميني(ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط