یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۱
زندگی نامه"سهروردی" با روايت " قلندروقلعه"

بهرام توکلی گفت: به سفارش بنیادسینمایی فارابی نگارش فیلمنامه "آواز پر جبرئیل "را از چهارماه گذشته آغاز کردم.این فیلمنامه تا دوماه آینده در مرحله تولید قرارخواهد گرفت، قصد دارم برای به تصویر کشیدن زندگی نامه "سهروردی" از بازیگران مطرح سینمای ایران استفاده كنم.

 به گزارش خبرگزاری کتاب(ایبنا) "بهرام توکلی" با اعلام این خبر گفت: نگارش فیلمنامه " آواز پر جبرئیل" به سفارش بنیاد سینمایی فارابی و رجوع به کتاب "قلندر و قلعه" اثر دکتر "يحيی يثربی" از چهار ماه گذشته آغاز شده است و تا دو ماه آینده در مرحله تولید قرار خواهد گرفت.

توکلی با اشاره به اینکه، قصد دارد زندگی و آثار بجای مانده از "شهاب الدین سهروردی " ،فیلسوف و عارف ایرانی را در قالب یک فیلم به تصویر بکشدتصریح کرد: تلاش می کنیم با ساخت این فیلم حق مطلب درباره این شخصیت فرهنگی به درستی ادا شود،بنابراین از بازیگران مطرح سینمای ایران برای حضور در این فیلم دعوت به همکاری خواهیم کرد.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: طی چهارماه گذشه علاوه بر رجوع به کتاب "قلندرو قلعه" و دیگر آثار دکتر" يحيی يثربی" که بسیار جامع و کامل هستند، تحقیقات و پژوهش های دیگری را درباره شخصیت این فیلسوف انجام داده ایم.

سهروردی پهلوانان فرزانه ‌ای چون "کیومرث و تهمورث" و حکیمانی چون "زردشت" و "جاماسپ" را برای نخستین بار در فلسفه معرفی می کند.

وی واقعیت اشیاء را به نور تمثیل می کند و آنچه را که تفاوت میان آنها است در شدت و ضعف نورانیت آنها می داند.او معتقد است که نوری واحد عامل آشکار شدن اشیاء است و هستی مطلق و نور محض را " نورالانوار" خداوند می داند .

از سهروردی در طول عمر کوتاه خود حدود پنجاه کتاب و رساله به یادگار مانده است.

فیلم سینمایی"پابرهنه در بهشت" آخرین ساخته بهرام توکلی است که در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره بین الملی فیلم فجر، جایزه ویژه سال پیامبر اعظم (ص) را به خود اختصاص داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها