دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۸
ضعف در تحقيق، دليل كم‌تعدادي داستان‌هاي خرمشهر

فيروز زنوزي جلالي كه چند رمان درباره حمله ارتش صدام به خرمشهر نوشته، ضعف در تحقيق را بزرگ ترين خلاء موجود در امر نگارش داستان درباره خرمشهر و جنگ معرفي كرد. وی گفت: فقر در تحقيق، بيشترين تاثير را بر كمبود داستان‌هاي مرتبط با خرمشهر دارد.\

فيروز زنوزي جلالي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نوشتن درباره حوادث خرمشهر را نيازمند دغدغه دروني در نويسنده دانست و گفت: من در زمان حمله به خرمشهر، ناخداي نيروي دريايي ارتش بودم و در آن بحران حضور داشتم. اين دغدغه باعث خلق كتاب‌هاي "سکان سمت میانه‌ اروند" و "توپ پاشنه، سمت، ساعت دو" شد.

وي تاكيد كرد: برخي از نويسندگان به دليل حضور نداشتن در حوادث خرمشهر، تصور مي‌كنند كه ضرورتي براي نگارش داستان دراين‌باره وجود ندارد. اما خرمشهر، از آغاز جنگ تا آزادسازي، نقطه عطف دوران دفاع‌مقدس محسوب مي‌شود.

اين داستان‌نويس با اشاره به وجود منابع فراوان درباره خرمشهر و جنگ افزود: فقر در تحقيق، بيشترين تاثير را بر كمبود داستان‌هاي مرتبط با خرمشهر دارد. نويسندگي 2 بخش دارد. قسمت اول، تحقيقات قبل از نگارش داستان است كه معمولا" ناديده گرفته مي‌شود.

خالق رمان "قاعده بازي"، پژوهش‌ها را خسته‌كننده، اما مفيد دانست و اظهار داشت: گرچه بررسي منابع براي دست‌يابي به مواد خام براي رمان، امري دشوار است، اما در خلق يك اثر مستحكم موثر است.

زنوزي جلالي تاكيد كرد:‌ به نظر من، فقر تحقيق در زمينه نگارش داستان درباره خرمشهر و جنگ، يكي از خلاءهاي بزرگ در حوزه رمان‌نويسي درباره اين شهر است. البته شايد برخي از نويسندگان به دليل مشكلات مالي، دست به اين كار نمي‌زنند و ترجيح مي‌دهند كه به جاي تحقيقات سنگين، به نگارش كتاب‌هاي بازاري و یا كتاب‌سازي بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط