سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۶
300 كتابخانه استاندارد براي استان خراسان جنوبي كم است

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل وزارت آموزش و پرورش استان خراسان جنوبي از وجود 300 كتابخانه استاندارد در اين استان خبر داد و در عين حال گفت: اين استان همچنان با مشكل كمبود تعداد كتابخانه‌هاي استاندارد مواجه است.-

غلامحسين باغاني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين‌كه هر اندازه كتابخانه‌ها از امكانات بهتري از نظر مكان، نور، تعداد قفسه‌ها و كتاب‌ها، ميز و صندلي برخوردار باشند، رغبت دانش‌آموزان به مطالعه مفيد بيشتر مي‌شود، اظهار كرد: يك كتابخانه استاندارد با هدف ارايه خدمات مناسب به مخاطبان بايد 60 متر مربع متراژ داشته باشد اما اغلب كتابخانه‌هاي استان خراسان جنوبي داراي وسعت 15 متر مربع به بالايند. بنابراين، براي ترويج فرهنگ كتابخواني در ميان دانش‌آموزان، همزمان با تجهيز كتابخانه‌ها به كتاب‌هاي بيشتر بايد زمينه‌هاي استاندارسازي كتابخانه‌ها در اين استان نيز فراهم شود.

وي از وجود 1850 كتابخانه در استان خراسان جنوبي خبر داد و عنوان كرد: از ميان اين تعداد كتابخانه به ترتيب 1100 و 750 كتابخانه آموزشگاهي و كلاسي‌اند كه در مجموع يك ميليون و 207 هزار و 500 جلد كتاب را در خود جاي داده‌اند. همچنين اداره كل وزارت آموزش و پرورش استان خراسان جنوبي اكنون ساخت 100 قفسه كتاب با هدف تجهيز كلاس‌هاي دوره تحصيلي ابتدايي به كتابخانه را در دستور كار دارد.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل وزارت آموزش و پرورش استان خراسان جنوبي با بيان اين‌‌كه سرانه كتاب در استان خراسان جنوبي به ازاي هر دانش‌آموز، هشت جلد كتاب است، افزود: اين سرانه در مقايسه با سرانه كشوري بسيار پايين است. بنابراين، اداره كل وزارت آموزش و پرورش استان خراسان جنوبي منتظر دريافت اعتبار لازم از سوي وزارت آموزش و پرورش و اداره كل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اين استان است تا با استفاده از اين اعتبار، به توزيع كتاب‌هاي بيشتري در كتابخانه‌هاي آموزشگاهي و كلاسي اقدام كند و شاهد بالا رفتن سرانه كتاب در اين استان باشد.

باغاني با ابراز ناخرسندي از حذف جايگاه كتابدار از نظام آموزش و پرورش ادامه داد: از آن‌جا كه مديريت كتابخانه‌هايي كه داراي حجم بالايي از كتاب‌اند، بسيار مشكل است، اداره كل وزارت آموزش و پرورش استان خراسان جنوبي بارها به صورت كتبي خواستار بازگشت جايگاه كتابدار به 20 درصد از كتابخانه‌هاي اين استان با هدف ارايه خدمات بهتر و دقيق‌تر به مخاطبان شده است.

وي در پايان گفت: از آن‌جا كه يك كتابدار حرفه‌اي، كتاب‌هاي مورد نياز دانش‌آموزان را به طور شايسته معرفي مي‌كند و كتاب مفيد را در اختيار آن‌ها قرار مي‌دهد، نقش بسيار موثري در ترويج فرهنگ مطالعه و انجام پژوهش‌هاي دانش‌آموزي ايفا مي‌كند. بنابراين، براي پيشبرد 80 درصد از اهداف آموزش و پرورش ضروري است كه اين جايگاه كتابدار به نظام آموزش و پرورش بازگردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط