جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
سرگذشت «دختر شینا» در کتاب دیگری دنبال می‌شود؟

«دختر شینا» عنوان اثری از بهناز ضرابی‌زاده است که زندگی همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی‌هژیر (قدم‌خیر محمدی کنعان) را روایت می‌کند. این کتاب به دلیل قلم پرکشش ضرابی‌زاده مورد استقبال قرار گرفته و بسیاری از مخاطبان دنبال مطالعه دیگر جنبه‌های زندگی این سردار شهید‌ند. ایبنا این موضوع را با چند صاحب‌نظر مورد بررسی قرار داده است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت و نویسند پیشکسوت دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که «آیا موضوع کتاب «دختر شینا» قابلیت روایت از زبان فرزندان سردار شهید حاج ستار ابراهیمی‌هژیر را دارد؟» گفت: فرمولی در نوشتن وجود دارد که می‌گوید نوشتار خوب، نوشتاری است که پایان یافتن آن، آغاز داستان دیگری در ذهن مخاطب باشد. از این نگاه، نویسنده «دختر شینا» کارش را به‌ درستی به پایان برده است.

وی افزود: اما اگر نویسنده‌ای بتواند روایتی از زبان فرزندان «دختر شینا» را در قالب مجموعه‌ای جداگانه به این اثر بیفزاید امکان‌پذیر است. باز هم تاکید می‌کنم که این کار نباید با هدف تکمیل کتاب «دختر شینا» صورت بگیرد، زیرا معتقدم که این کتاب به عنوان اثری مستقل، داستان کاملی را روایت و مخاطب تصور می‌کند می‌توان داستان را ادامه داد و باید در پاسخ گفت، بله می‌شود ادامه داد. این ذهنیت مخاطب یعنی این‌که نویسنده کارش را به خوبی به انجام رسانده است.

راضیه تجار، داستان‌نویس هم در این باره گفت: می‌شود از زبان نسل سوم هم این خاطرات را ادامه داد و گفتنی‌ها را بازگو کرد. فرزندان قدم‌خیر محمدی کنعان می‌توانند راوی داستان دیگری برای شرح مرارت‌های خود و مادرشان باشند. اما باید دید که نویسنده اثر این پتانسیل و توانایی را در خود می‌بیند یا نه؟ چه مانعی دارد که نویسنده تجربه این‌چنینی هم داشته باشد؟

اما نویسنده «دختر شینا» روایت زندگی حاج ستار ابراهیمی هژیر را پایان‌یافته دانست و گفت: برای ادامه کتاب «دختر شینا» کار دیگری نمی‌توان انجام داد، زیرا در خاطره‌‌نویسی راوی باید یک‌نفر باشد و قدم‌خیر محمدی کنعان راوی «دختر شینا» بود.

بهناز ضرابی‌زاده افزود: پس از پایان کتاب پیشنهاد‌های زیادی برای ادامه این اثر داشتم. ناشران بسیاری معتقد بودند ادامه این کتاب هم زیبا خواهد بود، اما فکر می‌کنم که با راوی‌های گوناگون نمی‌توان این کتاب را به همان زیبایی به نگارش درآورد. معتقدم که فرزندان راوی چیز زیادی از دشواری‌های زندگی مادرشان در نبود پدرشان به خاطر ندارند. آن‌ها در آن زمان کودکانه می‌اندیشیدند و به پیرامون‌شان توجه خاصی نداشتند.

معصومه ابراهیمی‌هژیر که در تالیف کتاب «دختر شینا» با ضرابی‌زاده همکاری‌ داشته است، از تالیف کتاب دیگری برای روایت وجوه دیگر زندگی پدر و مادرش استقبال کرد و در پاسخ به این سوال که «آیا به عنوان یکی از فرزندان شهید ستار ابراهیمی حاضر است روایت‌گر زوایای دیگر سرگذشت خانواده‌اش باشد؟» گفت: بله با کمال میل! این علاقه باعث شد که خودم پیشگام شوم و خاطرات افرادی را که از روز نخست با پدر و مادرم زندگی می‌کردند درباره چگونگی زندگی آن‌ها جویا شوم. 

وی تصریح کرد: بسیار علاقه‌مندم که تمایل خانم ضرابی‌زاده را نسبت به این اقدام جلب کنم و اگر نویسنده‌ای به توانمندی او بیابم، حتما این فایل‌های صوتی را در اختیار او قرار خواهم داد تا به ‌صورت کتاب منتشر شوند. 

دختر قدم‌خیر محمدی‌کنعان در پاسخ به این سوال که «آیا خواهران و برادرتان هم شما را در این زمینه همراهی می‌کنند؟» گفت: بله، همه آن‌ها مشتاق به ادامه یافتن کتاب «دختر شینا» در قالب اثر دیگری هستند و در زمینه گردآوری این خاطرات فعالیت می‌کنند. 

«دختر شینا» داستان زندگی قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر است. این کتاب را انتشارات سوره مهر در سال 1391 منتشر کرده و تا مهر ماه امسال پنج نوبت چاپ را پشت سر گذاشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط