شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۱
جرعه‌ای از دریا؛ نخستین محصول مؤسسه کتابشناسی شیعه قم

کتاب «جرعه‌ای از دریا» امروز(14 بهمن‌ماه) در سی‌امین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در شاخه کلیات اسلام به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد. این نوشتار را آیت‌الله سیدموسی شبیری‌زنجانی به رشته تحریر درآورده و انتشارات موسسه کتابشناسی شیعه استان قم روانه بازار کتاب کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «جرعه‌ای از دریا» به عنوان نخستین اثر چاپ شده مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، آثار قلمی آيت‌الله حاج سيدموسى شبيرى زنجانى را دربر دارد. جلد نخست کتاب «جرعه‌ای از دریا» در 620 صفحه و سه فصل تنظيم و منتشر شده است.

فصل نخست، دربرگیرنده چهارده اثر فارسى از وی درباره مقالات، مصاحبات و تعليقات این فقیه است. فصل دوم نیز شامل هشت اثر عربى است كه اغلب آن‌ها، تعليقات وی بر كتاب‌های ديگران است. همچنین فصل پايانى این اثر شامل طريقيات، خاطرات و نکات اخلاقی است که این نویسنده و محقق از بزرگانی نظیر حضرات آيات بروجردى، امام خمينى(ره)، سيدصدرالدين صدر، سيد احمد زنجانى، ميرزا احمد كفائى، حاج شيخ عبدالحسين فقيهى، ميرزا عبدالله مجتهدى و آخوند ملاعلى معصومى همدانى(رض) نقل کرده است. منشا نگارش این نکات در مسیر رفت و برگشت به نماز جماعت فیضیه و منزل بیان شده موسوم به «طریقیات» است.

در فصل سوم افزون بر نکاتی درباره علمای معاصر، مخالفت با استخاره و نحوۀ استخاره حضرت ولی عصر(عج) به نقل از سيدعلى شوشترى، شیوه استخاره این فقیه، تشرف مرحوم آخوند ملاحسينقلى همدانى به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، نقل دعایی از سید مرتضی کشمیری برای رفع گرفتاری‌ها، دستورالعملی از سیدمحمد فشارکی به سيدحسين حائرى كرمانشاهى و ماجرای تشرف وی به خدمت حضرت ولی‌عصر(عج)، مفهوم اجتهاد از نظر آیت‌‌الله سید ابوالحسن اصفهانی و چگونگى نماز باران آيت‏الله‏ سيدمحمدتقى خوانساری نقل شده است.

جلد دوم نیز شامل سه فصل درباره هشت مقاله عربی، 12 مقاله فارسی و بخش طریقیات در 724 صفحه منتشر شده است و مجلدهای سوم و چهارم در مرحله آماده‌سازی برای نشرند.

موسسه کتاب‌شناسی شیعه با هدف تاليف، تدوين، تحقيق و نشر آثار سودمند برای معرفى آثار شيعه اقدام به چاپ مقالات، گفت‌وگوها، تدریس‌ها و پژوهش‌های شخصیت‌های طراز نخست شخصیت‌شناسی و کتاب‌شناسی را در دستور کار خود قرارا داده است. «جرعه‌ای از دریا» نخستين اثر منشور در این باب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها