عزیزالله مولایی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: ترویج کتاب و کتابخوانی و پرورش تفکر خلاق و پژوهشگری مهمترین مهارتی است که باید در کنار سایر مهارتهای مورد نیاز از سوی معلمان، مدیران و سایر دستاندرکاران ذیربط در مدرسه به دانشآموزان منتقل شود. اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران در این راستا و با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری همچنین برای ارتقای جایگاه و سرانه مطالعه میان دانشآموزان، طرح «انجمن توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی نهضت مطالعه مفید معلمان و دانشآموزان»را برگزار میکند.
وی ادامه داد: طرح مذکور با هدف تلاش برای توجه بیشتر به کتاب و کتابخانه مدارس بهعنوان مکانی موثر برای پیشبرد فرآیندهای پرورشی و آموزشی و ایجاد حس نیاز به مطالعه میان معلمان و دانشآموزان اجرا میشود.
کارشناس مسوول فرهنگی ـ هنری اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران افزود: از دیگر اهداف برگزاری طرح «انجمن توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی نهضت مطالعه مفید معلمان و دانشآموزان» در مدارس استان مازندران میتوان به ایجاد انگیزه بیشتر برای دانشآموزان و معلمان برای شرکت در برنامهها و مسابقههای مطالعه و کتابخوانی، پژوهش و اقدامپژوهشی، ایجاد هماهنگیهای لازم با نهادهای مسوول در حوزه گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح نهادها و ادارههای هر یک از شهرستانها و مناطق و همچنین توجه هرچه بیشتر به دستورالعمل نهضت مطالعه مفید تصویب شده توسط شورای انقلاب فرهنگی اشاره کرد.
وی عنوان کرد: مدیر مدرسه (رییس انجمن)، معاونان، نماینده معلمان، یکی از معلمان آشنا به پژوهش و روشهای مطالعه، رییس شورای دانشآموزی مدرسه و کتابیاران مدرسه، اعضای انجمن توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی نهضت مطالعه مفید معلمان و دانشآموزان را تشکیل میدهند.
مولایی در پاسخ به این سوال که «انجمن توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی نهضت مطالعه مفید معلمان و دانشآموزان چه وظایفی را بر عهده دارد؟» گفت: تلاش برای تاسیس کتابخانه مستقل در مدرسه، نظارت بر روند اجرایی خدمات کتابدهی کتابیاران دانشآموز به اعضای کتابخانه و اجرای طرح نظرسنجی از دانشآموزان و همکاران درباره موضوعهای مورد علاقه دانشآموزان از جمله وظایف این انجمن به شمار میآید.
کارشناس مسوول فرهنگی ـ هنری اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران افزود: از دیگر وظایف انجمن مذکور میتوان به اجرای حداقل یک مسابقه کتابخوانی بر اساس علاقه و نیاز دانشآموزان در طول سال تحصیلی و قدردانی از نفرات برتر، تدوین برنامه مطالعاتی برای دانشآموزان با هدف استفاده از این برنامه در اوقات فراغت منزل به کمک مشاور مدرسه یا افراد متخصص، معرفی تازههای کتاب با قرائت بخشهایی از متن در مراسم آغازین و هدایت دانشآموزان برای تهیه کتاب از کتابخانه، اجرای تفاهمنامه منعقده میان اداره های کل آموزش و پرورش و کتابخانههای عمومی استان و برگزاری حداقل سه جلسه در طول سال تحصیل اشاره کرد.
سهشنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
نظر شما