چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
کتابخانه توحید منبعی برای کتاب‌های تخصصی مسیحیت

ونوس کیانوس، مسوول کتابخانه عمومی توحید شهرستان اصفهان با اشاره به این‌که کتابخانه از سال 1388 صاحب بخش تخصصی مسیحیت شد، گفت: این کتابخانه در 100 متری منطقه جلفا( محله ارامنه نشین اصفهان) قرار دارد و بیش از 200 جلد کتاب تخصصی مسیحیت را در خود جای داده است.-

کیانوس در گفت‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام این مطلب  عنوان کرد: بیشترین اقلیت‌های مذهبی شهر اصفهان مسیحی و ارامنه هستند و اکنون این کتابخانه 40 نفر عضو فعال از اقلیت‌های مذهبی ارامنه دارد که برای دریافت کتاب به کتابخانه عمومی توحید مراجعه می‌کنند.

وی با بیان این‌که این کتابخانه به طور متوسط 10 عضو متفرقه دارد که به صورت تفننی و غیر مداوم به این مکان مراجعه می کنند، اظهار کرد: گروهی از دانش آموزان و دانشجویان ارامنه برای مطالعه مقطعی و کنکور به این کتابخانه مراجعه می‌کنند که جمعیت متقاضی آن‌ها برای حضور در کتابخانه به طور متوسط 10 نفر است.

مسوول کتابخانه عمومی توحید شهرستان اصفهان با بیان این‌که بخش تخصصی مسیحیت از سال 1388 در این کتابخانه با توجه به نزدیکی به محله جلفا و ارمنی نشین این شهرستان ایجاد شد، گفت: در این بخش 200 تا 300 جلد با عناوین نظریه‌های مسیحیت، انجیل، تورات و کتاب‌‌های تخصصی و مذهبی مسیحیت را در خود جای داده است.

کیانوس با بیان این‌که اعضای ارامنه این کتابخانه فقط در بخش مذهبی کتاب دریافت نمی‌کنند، عنوان کرد: کتاب‌های تاریخی، رمان، آشپزی، پزشکی از  آثار مکتوب مورد علاقه ارامنه عضو این کتابخانه است و مراجعه آن‌ها فقط به دریافت کتاب‌های مذهبی محدودنمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که اعضای ارامنه کتابخانه عمومی توحید تعصبی برای دریافت کتاب‌‌های مذهبی مسیحی ندارند، گفت: کتاب‌های گوناگون از سوی این اعضا مطالعه می‌شود و فقط ممکن است برای یک تحقیق موردی به سراغ کتاب‌های مذهبی خاص خود بروند.

مسوول کتابخانه عمومی توحید با اشاره به شرکت این اعضا در مسابقه‌های کتابخوانی نهاد که به صورت ماهیانه برگزار می‌شود،گفت: مسابقه‌هایی که محوریت آن‌‌ها چکیده‌نویسی، خلاصه‌نویسی و نقد است از  طرح‌هایی است که این اعضا در همراهی با آن‌‌ها همکاری فعال دارند.

کیانوس با بیان این‌که «آیا کتابی بوده در حوزه مسیحیت که اعضای ارامنه خواستار آن باشند و در کتابخانه موجود نباشد؟» عنوان کرد: عضوهای مسیحی که فراوانی بانوان‌ در میان آن‌ها بیشتر است و به طور متوسط در کل زنان نسبت به مردان بیشتر عضو کتابخانه هستند، از طریق طرح کتاب من، اثر مورد نیاز خود را سفارش می‌دهند و کمتر پیش می آید که کتاب را نتوانیم فراهم کنیم.

وی با بیان این که وجود بخش ویژه و جداگانه برای کتاب‌های مسیحیت باعث می‌شود که این گروه با انگیزه بیشتری وارد کتابخانه شوند، گفت: اهمیت و احترام به اقلیت‌های مذهبی و اختصاص بخش جداگانه، این گروه را بیشتر برای حضور در کتابخانه ترغیب می‌کند.

مسوول کتابخانه عمومی توحید درباره حضور ارامنه در این کتابخانه و ترغیب آنان به دین اسلام از طریق مطالعه کتاب‌هایی درباره اسلام عنوان کرد: بسیاری از ارامنه که عضو کتابخانه توحید هستند، علاقه‌مند هستند درباره اعتقاد و گرایش به اسلام تحقیق کنند اما در کل معتقدند که دین اسلام دینی کامل است.

کیانوس درباره ویژگی‌های این کتابخانه گفت: این کتابخانه با هزار و 900 نفر عضو فعال دارای 32 هزار نسخه و 27 هزار عنوان کتاب است و از سال 1360 تاسیس شده و 700 متر مربع زیربنا دارد.

مسیحیان اصفهان از تاریخی بسیار دور در این شهر زندگی می‏‌کنند. اغلب آنان را ارامنه تشکیل می‌دهند‏ که در زمان شاه عباس کبیر در سال 1014 هجری قمری از جلفا واقع در کرانه رودخانه ارس به اصفهان کوچانده شده و در کنار زاینده رود سکنی گزیده و به یاد وطن سابق، نام جلفا را بر محل سکونت جدید خود نهادند. شاه عباس در شوال 1208 هجری قمری طی فرمانی تمام زمین‌های اطراف زاینده‌رود و اراضی جلفا را به رایگان به ارامنه بخشید و این امر موجب شد که گروه کثیری از ارامنه به جلفا مهاجرت کنند، به طوری‌که شاه عباس در سال‌های پایانی سلطنت خود ناچار شد طی فرمانی زردشتیان اصفهان را که در کنار زاینده‌رود به سر می‌بردند به داخل شهر کوچ دهد و خانه‌های آنان را به گروه تازه‌ای از مهاجران ارمنی که در سنگ تراشی مهارت داشتند، بسپارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط