شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
تلاش برای رسیدن آیین‌نامه حمایتی «گرنت» به فرانکفورت

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از تدوین آیین‌نامه «گرنت» خبر داد و گفت: این آیین‌نامه مختص حمایت‌ از ناشران خارجی است تا آثار ایرانی را در کشورشان منتشر کنند. دبیرخانه این آیین‌نامه در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران شکل گرفته است و امیدواریم به نمایشگاه کتاب فرانکفورت برسد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست مطبوعاتی «امیرمسعود شهرام‌نیا» با موضوع «نمایشگاه‌‌های کتاب فرانکفورت، پکن و مسکو» امروز (18 مردادماه) در محل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

وی در این نشست اظهار کرد: در 45 کشور دنیا شاهد برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب هستیم. نمایشگاه‌های کتاب بسیاری از کشورهای دنیا به یک رویداد بزرگ فرهنگی تبدیل شده‌اند و اصولاً ناشران بزرگ برگزاری این نمایشگاه‌ها را فرصت مناسبی برای تعامل با سایر ناشران و بدنه صنعت نشر دنیا می‌دانند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران توضیح داد: حضور ایران در این نمایشگاه‌ها علاوه بر این‌که فرصت مغتنمی برای تعامل با سایر ناشران دنیا به شمار می‌آید، به دلیل رویکرد صدور ارزش‌های فرهنگی و مبادلات فرهنگی بسیار حایز اهمیت است. بنابراین، حضور ایران در این نمایشگاه‌ها هم فرصت اقتصادی است و هم فرصت فرهنگی.

شهرام‌نیا با بیان این‌که در سال‌های گذشته موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران متولی حضور نشر ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب دنیا بوده است و تصمیم دارد همین مسیر را ادامه دهد گفت: نشر ایران در سه دسته نمایشگاه بین‌المللی کتاب دنیا حضور فعال خواهد داشت؛ نخست، نمایشگاه‌های بین‌المللی مهم دنیا هستند که به دلیل اهمیت حضور در این نمایشگاه‌ها، ایران فرصت شرکت در آنها را غنیمت می‌شمارد. نمایشگاه‌های کتاب فرانکفورت، لندن، بلونیا و پاریس از جمله این نمایشگاه‌ها محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: دسته دوم نمایشگاه‌ها، نمایشگاه‌هایی هستند که نشر ایران در آنها به دلیل مبادله‌های فرهنگی در منطقه یا مباحث مربوط به نگرش ایران حضور موثر خواهد داشت. از این نمایشگاه‌ها می‌توان به نمایشگاه‌های کتاب باکو (از امسال به صورت دوسالانه برگزار خواهد شد)، تفلیس، تاجیکستان (احتمال این‌که تاجیکستان در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان مهمان ویژه حضور یابد، بسیار زیاد است)، مسکو، شارجه، استانبول، کویت، دوحه، مسقط و ابوظبی اشاره کرد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به دسته سوم نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب دنیا گفت: دسته سوم نمایشگاه‌هایی هستند که ایران به دلیل تعاملات ویژه مانند امضای تفاهمنامه و مبادله غرفه در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کند. نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب پکن، تونس، الجزایر، بیروت، قاهره و دهلی نو از جمله این نمایشگاه‌ها به شمار می‌آیند.

شهرام‌نیا با اشاره به نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: امسال نشر ایران در این نمایشگاه در قالب یک غرفه 200 متری در سالن 5 همکف و یک غرفه 40 متری در سالن 3 همکف شرکت خواهد کرد.

وی درباره تحولات این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، توضیح داد: در این دوره، تمام امور محتوایی نمایشگاه به تشکل‌های نشر واگذار شد. غرفه بزرگسال را براساس تفاهمنامه‌ای که امضا شد به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سپردیم. آنها نیز کارگروهی تشکیل دادند و فراخوان منتشر کردند. غرفه کودک را نیز به سه تشکل «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان»، «انجمن تصویرگران کودک و نوجوان» و «انجمن ناشران کودک و نوجوان» واگذار کردیم.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با بیان این‌که می‌کوشیم در غرفه بزرگسال، کودک و نوجوان این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت طراحی خوبی برای دکور داشته باشیم، گفت: غرفه بزرگسال ایران در سه بخش تقسیم خواهد شد، نخستین بخش، کانترهایی که به صورت مستقیم در اختیار ناشران قرار می‌گیرند (تاکنون حدود 15 ناشر برای حضور مستقیم در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ثبت نام کرده‌اند)، دومین بخش ویژه ناشرانی است که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند به صورت مستقیم در این نمایشگاه حضور داشته باشند؛ در این بخش حدود 300 عنوان کتاب با تنوع موضوعی عرضه خواهد شد. همچنین بخشی از این غرفه به آژانس‌های ادبی که وظیفه پیگیری انعقاد قراردادها با سایر ناشران شرکت‌کننده دنیا را برعهده دارند، اختصاص خواهد یافت. بخش دیگر غرفه بزرگسال ایران در این نمایشگاه، به فعالیت‌های اطلاع‌رسانی با هدف اطلاع‌رسانی و بازاریابی اختصاص خواهد یافت.

شهرام‌نیا ادامه داد: امسال تصمیم داریم مهمان ویژه (یک نویسنده در حوزه بزرگسال و یک نویسنده در حوزه کودک و نوجوان) با خود به نمایشگاه کتاب فرانکفورت ببریم. همچنین امسال برای نخستین بار اعزام خبرنگاران را در دستور کار قرار داده‌ایم. یک نفر هم از هیات نظارت بر نشر کتاب به نمایشگاه کتاب فرانکفورت خواهد آمد. تعدادی هم از تشکل‌های نشر حضور خواهند داشت. البته تعدادی از تصویرگران نیز حضور خواهند یافت که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای حضور آن‌ها از هیچ کمک و حمایتی دریغ نخواهد کرد. حدود 4 نفر نیز از موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و یک نفر از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نمایشگاه حضور می‌یابد.

وی اظهار کرد: تاکنون امکانات حضور حدود 35 ناشر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت توسط موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران فراهم شده است. این موسسه هنوز باب حضور ناشران در این نمایشگاه را بازگذاشته است. این باب حتی برای خبرنگاران علاقه‌مند نیز همچنان گشوده است.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران گفت: در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت برنامه‌های متعددی برگزار خواهد شد که از آن میان می‌توان به رونمایی کتاب، برگزاری نشست‌های تخصصی و برپایی آیین‌های تجلیل اشاره کرد.

شهرام‌نیا با اشاره به نمایشگاه‌های کتاب پکن و مسکو، گفت: در این نمایشگاه‌ها به دلیل فضای اندکی که در اختیار است، تعداد اندکی از ناشران شرکت می‌کنند. تمرکز نمایشگاه کتاب پکن بر نشر ایبوک است. بنابراین، ناشران ایبوک در حال ارسال آثارشان برای بررسی هستند.

وی درباره نمایشگاه کتاب مسکو گفت: در این نمایشگاه نیز امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های بهتری که صورت خواهد گرفت، زمینه حضور پررنگ‌تری برای ایران فراهم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط