شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
شعر فاطمی فرزند انقلاب اسلامی است

حسین اسرافیلی، شاعر آیینی و دفاع مقدس تاکید دارد که شعرهای فاطمی هرچند پیش از انقلاب اسلامی سابقه دارد؛ اما به طور خاص در 40 سال اخیر شکوفا و صاحب سبک شده‌ است.

حسین اسرافیلی در گفت‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) در سخنانی به جایگاه و ویژگی‌های اشعار فاطمی پرداخت و عنوان کرد: پیش از انقلاب اسلامی شاعران آیینی جز درباره امام علی (ع) و امام حسین (ع)، درباره سایر اهل بیت (ع) از جمله فاطمه زهرا (س) به طور خاص شعرسرایی نکرده بودند و اشاره به حضرت فاطمه بیشتر به عنوان یکی از اهل بیت (ع) بود.

وی افزود: اما این روند به مرور زمان تغییر کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به ابعاد مختلف شعر آیینی بیشتر شد و شاهد بروز و ظهور اشعار خاص فاطمی شدیم.

این شاعر آیینی همچنین با بیان اینکه تمام اهل بیت (ع) و امامان معصوم ما اهل شعر و ادب بوده‌اند، عنوان کرد: در ناله‌های حضرت فاطمه (س) پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) با سوز و گداز فصیح و شاعرانه مواجه هستیم و ایشان نیز مانند همسر گرامی خود مولا علی (ع) ذوق و فصاحت ادبی داشتند.

وی ادامه داد: یاران پیامبر (ص) نیز از جمله حمزه شاعر و ادیب بوده‌اند و سکینه (س) دختر مولا علی (ع) در منزل مجالس شعرخوانی برپا می‌کردند. پیامبر اسلام (ص) دارای استعداد بسیاری در شعر و ادبیات بودند و گاه دیده می‌شد به عمد سخن خود را از حالت نظم خارج می‌کردند تا به ایشان اتهام نزنند که قرآن نیز شعر است.

اسرافیلی در پایان با تاکید بر اینکه شعر فاطمی فرزند انقلاب اسلامی است، افزود: باید شاعران فاطمی، حقیقت‌گویی و ولایت‌خواهی ایشان را سرلوحه زندگی خود قرار دهند و به مخاطبان خود بازگو کنند که فاطمه از درد فدک مبارزه نمی‌کرد و دغدغه واقعی ایشان دفاع از حقانیت و مبارزه با ظلم و ستم بود. فاطمه پاره تن پیامبر (ص) بود و آنچه ایشان را در تاریخ ماندگار کرده منش و شخصیت خاص فاطمه است که باید مورد توجه شاعران باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها