پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
عالمي ديني و سياسي

پنجم تيرماه(سوم ماه رجب) مصادف است با سالروز وفات آيت‌الله العظمي آقارضا مدني كاشاني.به همين مناسبت، «ايبنا» مروري دارد بر مهمترين كتاب‌هايي كه درباره ايشان يا به قلم خودشان نگاشته شده اند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مرحوم آيت‌الله آقارضا مدني كاشاني فرزند آيت‌الله ملاّ عبد الرّسول مدنى، از علماي بزرگ معاصر، چهارشنبه 23محرم الحرام سال1321 هجري قمري در شهر كاشان در يك خانواده روحاني ديده به جهان گشود.

خانواده مدني از خانواده‌هاي با سابقه علمي ايران و از ديار عالم پرور و ادب آفرين شيراز بودند و جد بزرگوار ايشان مرحوم ملامحمود شيرازي حدود سال 1200 هجري قمري از شيراز به كاشان هجرت كرد. 

والد ايشان مرحوم آيت الله آقاي ملا عبدالرسول مدني مشهور به مجتهد كاشاني بود كه در علوم مختلف صاحب‌نظر به شمار مي‌آمد.

مرحوم مدني دوران تحصيلات مقدماتي و سطح را در كاشان و در محضر علماي بزرگواري چون مرحوم والدشان و مرحوم آيت‌الله حاج شيخ محمود نجفي تبريزي و مرحوم آيت‌الله آقا سيد محمد علوي بروجردي و جد بزرگوار مادريشان مرحوم آيت‌الله العظمي آقاي ملا حبيب‌الله شريف كاشاني گذراند و از محضر اين بزرگواران كه همه از علماي مشهور بودند، كسب علم و ادب كرد.

وي حدود سال1340 هجري قمري همزمان با آمدن آيت‌الله العظمي حائري يزدى، موسس حوزه علميه قم، همراه چند نفر از دوستانش، از جمله آقامهدي فاضل نراقى، براي ادامه تحصيل و تكميل تحصيلات به قم آمد و با علاقه فراوان به تحصيل و تعليم و تحقيق پرداخت و به دليل همين پشتكار بود كه به زودي به مراحل بالاي علم و اجتهاد دست يافت و از قله‌هاي برافراشته فقاهت و تقوي گذر كرد. تا اين كه در سال 1345 هـجري قمري از حاج شيخ عبدالكريم حائري موفّق به اخذ اجازه اجتهاد شد.

وي همچنين داراي اجازات از بزرگان ديگري چون استاد موسس، آيت‌الله العظمي حاج شيخ عبدالكريم حائرى، آيت الله العظمي آقاضياالدين عراقى، آيت الله العظمي سيدابوالحسن اصفهاني و آيت الله العظمي شيخ محمدرضا اصفهاني نيز بود. 

وي در طول زندگي پر بركت خود يك لحظه از مجاهدت در راه ترويج اسلام دست برنداشت و معتقد بود علاوه بر ارتقاي معنويات و اخلاق بايد معرفت ديني و سياسي مردم ارتقا پيدا كند. مرحوم آيت الله مدني كاشاني بينش سياسي خود را از پدر بزرگوارشان مرحوم ملاعبدالرسول مدني كه از نظريه‌پردازان حكومت مشروطه مشروعه بود و همچنين در زمان تحصيلات حوزوي خود در كاشان و قم، كسب كرد. وي از شاگردان مبرز مرحوم آيت الله العظمي حاج شيخ عبدالكريم حائرى يزدى و شاهد درگيري علما با مسائل سياسي جاري مملكت بود.

به حكومت رسيدن رضا خان و اقدامات او در ايجاد نظام وظيفه، قانون پوشش متحدالشكل و كشف حجاب، ممنوعيت پوشيدن لباس روحانيت و اجراي برنامه‌هاي به‌ظاهر نوگرايانه و فشار دولت‌هاي انگليس و روس در چپاول ثروت‌هاي مملكت، زمينه را براي موضع‌گيري آشكار آيت‌الله مدني بر ضد رژيم سلطنتي مهيا ساخت.
 
نظرات سياسي وي را در نوشته‌ها و فتاواي او مي‌توان ديد. از مهمترين نظرات سياسي مرحوم آيت الله العظمي مدني كاشاني نظريه ضرورت فراهم آوردن شرايط و امكان دعوت همه انسان‌ها به اسلام است. وي در عين احتياط و دقت در استفاده از واژه‌ها معتقد بود اسلام ظرفيت آن را دارد كه به همه مسائل روز اعم از داخلى، منطقه‌اي و جهاني پاسخ بدهد و با استناد به آيه 60 سوره انفال « واعدوا لهم ماستطعتم من قوه و من رباط الخيل ... » شرط امكان آن را اين مي‌دانستند كه مسلمانان با بهره‌گيري از تعاليم اسلامي در همه زمينه ها حرف اول را بزنند.

مرحوم آيت الله العظمي مدني كاشاني به دانش‌آموزان، دانشجويان و طلاب علوم ديني براي تهذيب اخلاقي و هدفمندي و ابتكار و پشتكار و بينش سياسي و عدم توجه به ظواهر امور تاكيد مي‌كردند و توجه به اين امور را زمينه‌ساز رسيدن به استقلال و خودكفائي كشور در همه زمينه ها مي‌دانستند و معتقد بودند مسلمانان بايد در همه زمينه‌ها قوي باشند تا نيازي به خارجي‌ها براي رتق و فتق امور خود نداشته باشند. وي پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره) را مقدمه ترقي و تعالي ملت مسلمان ايران مي‌دانستند و تاكيد داشتند؛ بايد تلاش كنيم در اين فرصت بدست آمده براي معرفي زيبايي‌هاي اسلام كه تبلور آن پيشرفت و تعالي و رسيدن انسان‌ها به عدالت اجتماعي است، توفيق حاصل كنيم. 

حضرت آيت الله مدني بعد از نود و يكسال و يازده ماه عمر پر بركت  هنگام اذان ظهر روز جمعه 24 ذي الحجه سال 1412 هجري قمري مطابق با پنجم تيرماه سال 1371 هجري شمسي دار فاني را وداع گفت و به ديار باقي شتافت. مدفن وي در آرامگاه خانوادگي در پنجه‌شاه كاشان است. 

از آيت‌الله مدني كاشاني تأليفات فراواني در زمينه‌هاي گوناگون بر جاي مانده است كه برخي از آنها عبارتند از: 

- آيينه دل(مجموعه شعر)/آيت‌الله العظمي آقارضا مدني كاشاني/انتشارات مرسل- چاپ اول 1375

- كتاب‌الخلافه/ آيت‌الله العظمي آقارضا مدني كاشاني/ انتشارات مرسل/ چاپ سوم 1371

-فروغ فقاهت(زندگي‌نامه آيت‌الله آقارضا مدني كاشاني)/احمد شريف/ انتشارات مرسل/چاپ دوم 1382

-براهين الحج للفقهاء و الحجج (4جلد)/آيت‌الله آقارضا مدني كاشاني/ انتشارات مرسل/چاپ سوم 1369

- رساله انصافيه/آيت الله ملا عبدالرسول مدني كاشاني(ره)/انتشارات مرسل/ چاپ اول 1387

-تعليقة شريفة علي بحث الخيارات و الشروط/آيت‌الله‌ العظمي آقارضا مدني كاشاني/انتشارات مرسل/1365

- كتاب القصاص للفقهاء و الخواص/آيت‌الله العظمي آقارضا مدني كاشاني/دفتر انتشارات اسلامي 1365 

- كتاب الديات/آيت‌الله العظمي مدني كاشاني/ دفتر انتشارات اسلامي- 1365

- فرائض المقلدين/آيت‌الله العظمي آقارضا مدني كاشاني/انتشارات چاپخانه علميه قم/ 1354 

-رساله في حكم التيمم لضيق الوقت و عدم دليل عليه مع وجود الماء عنده/ انتشارات حوزه علميه آيت‌الله مدني كاشاني/ 1368

- كشف الحقائق في الرد علي الزنديق و المنافق/آيت الله العظمي آقارضا مدني كاشاني/ انتشارات چاپخانه علميه قم/1357

-رسالة في اصول مذهب تشيع/آيت الله العظمي آقارضا مدني كاشاني/ انتشارات حوزه علميه ايت‌الله مدني/ 1368

-مناسك حج/آيت‌الله العظمي آقارضا مدني كاشاني/انتشارات مرسل/  1368 

- الحجابيه/آيت‌الله العظمي آقارضا مدني كاشاني/انتشارات مرسل/ 1387 

-رساله في الربا/آيت الله العظمي آقارضا مدني كاشاني/ انتشارات چاپخانه علميه/ 1354

-رسالة في آنية الذهب و الفضه/آيت الله العظمي آقارضا مدني كاشاني/ انتشارات چاپخانه علميه قم/ 1348

-كفاية روية الهلال في البلاد البعيدة/آيت‌الله العظمي آقارضا مدني كاشاني/انتشارات مرسل/ 1368

- آل محمد كيست؟/آيت‌الله العظمي آقارضا مدني كاشاني/مدرسه علميه آيت‌الله مدني/ 1365 

-رساله در ولايت فقيه/آيت‌الله العظمي مدني كاشاني/ مدرسه علميه مدني/ 1365 

كتاب‌هايي كه وي تاليف كرده اما چاپ نشده اند، عبارتند از‌: 

- الحواشي علي كتاب العروةالوثقي 
- الحاشيه علي الغاية القصوي 
- الحواشي علي توضيح المسائل 
- رسالة في الحدود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط