چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳
دانش نقطه پایان ندارد/ تخصص مهندسی رزمی نزاجا در سایه کتاب محقق شده است

خوزستان - فرمانده گروه ۴۲۲ مهندسی رزمی نزاجا در رونمایی کتاب «معناشناسی واژه امر» گفت: انسان از ابتدای خلقت مشغول کسب علم و دانش بوده و خواندن، قطره‌ای بیکران از علم و دانش است که نقطه پایانی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، سرهنگ سیدحسین فرقانی روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از کتاب «معناشناسی واژه امر» نوشته حدیث رضایی نیک در کتابخانه شهید رجایی اهواز، اظهار کرد: انسان از ابتدای خلقت تاکنون مشغول کسب و علم و دانش است و علم و دانش هرگز پایان نخواهد یافت و بشر نمی‌تواند بگوید اینجا نقطه پایان علم و دانش است.
فرقانی با بیان اینکه کتاب‌هایی که در این کتابخانه مشاهده می‌کنیم نسل به نسل چرخیده و اکنون به دست ما رسیده است، بیان کرد: باید این کتاب‌ها را مطالعه کرده و دوباره توزیع کنیم و به دانش‌مان بیفزاییم و همچنین به نسل‌های آینده انتقال دهیم.
وی با تأکید بر اینکه کتابداران انسان‌های خوب و مهربانی هستند که بدون منت و با شوق در کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنند، افزود: همه ما از زمانی که دانش‌آموز شدیم و درس خواندیم و مطالعه کردیم و تا زمان کنکور، از کتابخانه‌ها استفاده کرده‌ایم بنابراین هرگز نباید کتاب را از زندگی خود کنار بگذاریم.
فرقانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران و به طور خاص گروه ۴۲۲ مهندسی رزمی، علم محور است و این گروه تخصص‌های بسیار زیادی در تحقیقات نظامی، مین و مواد منفجره و احداث ساخت و سازها دارد که به واسطه همین کتاب‌ها و کسب علم و دانش به دست آمده است.
کتاب با اهدای دوباره زنده می‌شود
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اهواز نیز در این مراسم ضمن تبریک سی و یکمن دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به جامعه کتابخوان، کتاب دوستان و کتابداران گفت: از پیوندی که میان ارتش و کتابخانه‌های عمومی بسته شده، خرسندیم.
خدیجه مرادی با بیان اینکه هر سال از آغاز هفته کتاب تا ۱۷ اسفند ماه سال‌روز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طرح اهدای کتاب، اهدای دانایی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در همه خانه‌ها کتاب‌هایی را می‌بینیم که خوانش و کنار گذاشته شده است، اما این امکان وجود دارد که یک‌بار دیگر اتفاقی بیفتد و کتاب دوباره زنده شده و به کتابخانه‌های عمومی و به دست علاقمند آن کتاب‌ها، برگردد.
وی افزود: سند راهبردی کتابخانه‌ها دستش را برای یاری رساندن به کتابخانه ها دراز می‌کند و این امر محقق نمی‌شود مگر با همکاری همه دلسوزان حوزه کتابخوانی. هر خانواده می‌تواند اعضای خانواده را به عضویت کتابخانه‌های عمومی دعوت و کتاب اهدا کند و امانت بگیرد زیرا رمز پویایی و زنده ماندن کتابخانه‌های عمومی و شوق خدمت کتابداران همین یاری رساندن‌ها است.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اهواز با تأکید بر اینکه کتابداران از جمله نیروهای مظلومی هستند که بی توقع خدمت می‌کنند، تصریح کرد: کتابداران خدمات خود را به کودک دو ساله تا فرد ۸۰ ساله که پای آمدن به کتابخانه را ندارد، از طریق پیک کتاب با طرح ایمیک ارائه می‌کنند.
بررسی واژه امر به معنای ولایت در قرآن کریم
نویسنده کتاب معناشناسی واژه امر در تشریح کتابش عنوان کرد: با توجه به مطالعه در قرآن دریافتم که واژه امر بالغ بر ۱۵۲ مرتبه به کار رفته است و این موضوع ذهنم را مشغول به بررسی این مسأله کرد.
حدیث رضایی نیک افزود: با توجه به مراجعه به کتب تفسیری به کتاب تفسیر المیزان از مرحوم علامه طباطبایی و جواد آملی رسیدم که به این موضوع زیاد پرداخته بودند.
وی ادامه داد: واژه امر به معنای ولایت است که بر دو نوع ولایت تشریعی و تکوینی تقسیم می‌شود. در ولایت تکوینی همه ما و گروه‌های جهان هستی تحت ولایت خداوند متعال قرار دارند و هیچ موجودی از ولایت خداوند خارج نیست.
رضایی در توضیح ولایت تشریعی بیان کرد: ولایت تشریعی از طریق پیامبر اسلام و نزول قرآن که معجزه پیامبر گرامی است، پایه‌گذاری شده و به قوانین زندگی به صورت گذرا و گاهی مفصل پرداخته است و پیامبر در ولایت تشریعی دستوراتی را از سوی خداوند متعال برای سعادت و کمال انسان‌ها دریافت کرده و این کتاب را در چند فصل به رشته تحریر درآوردم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها