دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
پیشنهادهای موسی نجفی برای خرید از نمایشگاه کتاب

موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مخاطبان ایبنا دو کتاب پیشنهاد داد.

سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، خبرنگاران ایبنا به سراغ چهره‌های فرهنگی، ادبی و هنری رفته و از آنها خواسته‌اند تا به مخاطبان این رسانه، کتاب‌هایی را به عنوان پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران معرفی کنند. موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت‌وگو با ایبنا، کتاب‌های پیشنهادی خود برای خرید از نمایشگاه امسال را به مخاطبان معرفی کرد.

او بیان کرد: «مقدمۀ مطالعات عالی استعمار شناسی؛ سیمرغ ایرانی شناخت استعمار بر اساس سی تحقیق برتر» را به تازگی چاپ کردیم که هفته قبل با حضور وزرای علوم و فرهنگ از آن رونمایی شد. این کتاب خلاصه سی جلد کتاب است که برای نمایشگاه کتاب آن را آماده کرده‌ایم.

پیشنهادهای موسی نجفی برای خرید از نمایشگاه کتاب

او ادامه داد: این کتاب در ۸۰۸ صفحه و توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است و نوعی مقدمه برای مجموعه تخصصی استعمار شناسی در ایران محسوب می‌شود و مدخل شناخت سی اثر برتر در زمینه موضوعات استعمارشناسی است. مجموع این آثار می‌تواند نگاهی جامع و بین رشته‌ای و تخصصی در سطح عالی دانشگاهی و پژوهشی برای فهم ماهیت و ادوار و نتایج پدیده استعمار به خواننده ارزانی دارد و فهم این منطق البته ما را به سایر مباحث کلیدی و مهم جامعه رهنمون خواهد کرد. طرح ملی استعمارشناسی ایرانی در دو سال و نیم گذشته ده‌ها محقق و استاد و مولف و مترجم در پژوهشگاه علوم انسانی را در شاخه های مختلف این حوزه به پژوهش کشانده است و نتیجه آن سی اثر علمی فاخر شده است.

انگاره تعالی

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: «انگاره تعالی؛ فرانظریه فهم تحولات ایران در تناسب با گفتمان ترقی» دومین کتابی است که من پیشنهاد می‌کنم. این کتاب چهار نظریه هویت، تجدد، تمدن و انقلاب را که در مقابل اندیشه ترقی است را با دید اندیشه تعالی بحث کرده و نشر آرما آن را منتشر کرده است.

پیشنهادهای موسی نجفی برای خرید از نمایشگاه کتاب

نجفی ادامه داد: این تلاش علمی، در حقیقت، مقابل ذهنیتی قرار می‌گیرد که در سطح کلان، پارادیم مسلط و غالب نظریات بالادستی تاریخ، علوم اجتماعی، و علوم سیاسی و غیره است. فرانظریه تعالی، یا متاتئوری( Metatheory ) طلیعه مسیر جدیدی است که ذهنیت مطلق انگار اندیشه «ترقی» را به چالش می‌کشد و در سطح عالی، تراز و معیار و سنجش خود را براساس واقعیت‌ها و ذات جامعه ایران با معادله جدیدی مطرح می‌کند. نتیجه این نگاه نو، طرح پرسش‌های جدید و بالطبع عمق بیشتر در مسائل خواهدبود. افق‌گشایی این «کلان‌روایت» می‌تواند تأثیرات مهمی در نظریات متنوع و موضوعات جزئی‌تر برجای گذارد و نگاه ما را در بخش عظیمی از پژوه‌ها، اعتلا بخشد و یا این‌که دچار تحول نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط