سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴
« زن و خانواده در اراک» منتشر شد

مرکزی _ ضمیمه بیست و نهمین شماره فصلنامه فرهنگی و هنری رازان استان مرکزی با عنوان «زن و خانواده در اراک؛ در دهه‌های ۱۳۲۰؛ ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ خورشیدی» نوشته اسماعیل شیعه در ۱۴۸ صفحه به قطع کتاب جیبی به همراه فصلنامه فرهنگی و هنری رازان استان مرکزی منتشر و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، در چکیده این ضمیمه که به قطع جیبی به مدیر مسئولی یوسف نیکنام و به قلم اسماعیل شیعه توسط دیجیتال ایران کهن چاپ و منتشر شده است آمده است: شرایط اجتماعی و اقتصادی اراک در دهه‌های ۱۳۲۰؛ ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ خورشیدی که این شهر در دوران بعد از جنگ جهانی دوم _ که سال‌های اول آن نیز با استمرار این جنگ همراه بود _ و استمرار رکود اقتصادی بر شرایط زندگی مردم؛ نیاز به همراهی ساکنان آن زمان نیز دارد. به ویژه آنکه موضوع مورد بحث این نوشتار در خصوص زنانی باشد که با امکانات یا محدودیت‌های آن دوران؛ به اداره در قید حیات امور داخلی خود؛ همسر و فرزندان می‌پرداختند و جبر زمان؛ شرایط زیستی متفاوتی را برای آنان فراهم می ساخته است. با این همه؛ نوشتار حاضر؛ به طور عمده دربرگیرنده شرایط اجتماعی و خانوادگی زنان در شهر کوچک اراک است که طبق آمارهای سال ۱۳۴۵ _ آخرین دهه از مطالعه حاضر _ دارای ۷۲ هزار نفر جمعیت بوده است.

در فضای گذشته خانواده در اراک؛ زن به عنوان کد بانوی خانه؛ تربیت کننده فرزندان؛ زمینه ساز معاشرت‌ها یا عدم معاشرت‌ها؛ دارنده روابط خانوادگی و همسایگی و محله‌ای با زنان دیگر؛ تیماردار همسر؛ صرفه جو؛ همراه با مشقت‌های بسیار زیاد؛ زایمان‌های متعدد و سخت؛ یک صنعتگر در امور اقتصادی خانه؛ یک مطیع برای همسر؛ همراه با کوله باری از مشکلاتی که با آن روبرو بود و اغلب از آن‌ها دم نمی‌زد؛ از یک خانم خانه گرفته تا یک آشپز؛ نظافت گر؛ شوینده؛ پرستار و یک پذیرا کننده در خانه؛ یک تربیت کننده و انتقال دهنده مهر و محبت و عاطفه و سنت‌های دیرینه به فرزندان و در مجموع یک هنرمند در امور عمومی خانه ایفای نقش می‌کند؛ با این همه زندگی زنان اراک در دوره مطالعه؛ دنیای شادی و آرامش و گذران سالم وقت فراغت را نیز به دنبال داشته و مراسم و سنت‌های جاری شهر؛ محیط را برای آن‌ها؛ شکننده نمی‌کرده است. این موارد در مستندسازی نقش زن در فضای خانوادگی شهر در دوران مطالعه؛ کوچکترین دستاوردی است که بتوان ضمن بازگویی بعضی از این شرایط؛ انجام وظایف خطیری را که زنان بر عهده داشته اند ارج نهد.

این نوشتار؛ به توضیح مختصری در ارتباط با نقش زن در اجتماع خانوادگی اراک در دوران مطالعه پرداخته است. بدیهی است که دارای نارسایی‌های فراوان نیز می‌باشد. توجیه شرایط زمان؛ به آن معنی نیست که در این بررسی‌ها؛ نقش مردان و از جمله پدران نادیده انگاشته شده است و یا زنان امروزی شهر؛ این نقش‌ها را بر عهده ندارد؛ و یا آنکه چنین روال‌هایی برای دیگر شهرها وجود نداشته است؛ بلکه بنابر موضوع مورد بحث عمده مطالب این نوشتار به نقش زنان به عنوان دختر؛ عروس؛ مادر؛ مادربزرگ؛ مادر زن؛ مادر شوهر؛ جاری؛ زن برادر و همسر در دوران مطالعه و در شهر اراک اشاره دارد.»

به گزارش ایبنا؛ فهرست این ضمیمه (زن و خانواده در اراک) در ۲۰ عنوان رده بندی شده است؛ که: نقش اصلی زنان در محیط خانواده؛ شرایط و امکانات دوره در ارتباط با حوزه عملکرد زنان؛ سطح عمومی آموزش و تربیت؛ دختران در هنگام ازدواج؛ خواستگاری؛ جشن عروسی؛ شب جاهل نشان؛ مراسم پاتختی؛ مراسم داماد سلام؛ مراسم پاگشا؛ زن به عنوان همسر و شریک زندگی؛ زن به عنوان مادر و تربیت کننده فرزندان؛ شرایط عمومی زنان؛ زن به عنوان فردی در کمک به اقتصاد خانواده؛ زن به عنوان اداره کننده محیط خانواده؛ زن و بهداشت خانواده و… برخی از ۲۰ فهرست رده بندی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها