چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۱
بیست‌ودومین جایزه قلم‌ زرین برگزیدگان خود را شناخت

بیست و دومین جشنواره قلم‌ زرین با معرفی و تجلیل برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه بیست و دومین جشنواره قلم زرین در آستانه روز قلم چهارشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳ به ایستگاه بیست و دوم رسید وبا حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دیگر چهره‌های برجسته فرهنگی و ادبی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی تهران (پارک‌شهر)، با معرفی و تجلیل برگزیدگان به کار خود پایان داد.‌


راضیه تجار: نهال جشنواره قلم زرین طی این ۲۲ سال پربار شده است
در ابتدای این جلسه راضیه تجار، رئیس هیئت مدیره انجمن قلم ضمن خوشامدگویی به مدعوین این انجمن را مستقل از تشکلات سیاسی دانست و عنوان کرد: امکان عضویت در این انجمن در تمامی زیر شاخه های ادبی برای همه نویسندگان میسر است.

وی جشنواره زرین قلم را به نهالی بارور ۲۲ ساله تشبیه کرد و درباره اهمیت این جشنواره افزود: آثار برگزیده این جشنواره از جمله آثار مانایی است که در دوران بعد خود نیز درخشیده اند و گذر زمان از اعتبار هنری آنها نکاسته است.

بیست‌ودومین جایزه قلم‌ زرین برگزیدگان خود را شناخت

محمدرضا سرشار: فرهنگ نباید در این رفت و آمدهای سیاسی دستخوش تصمیم گیرندگان در هر دوره شود

محمدرضا سرشار، نویسنده پیشکسوت نیز در ابتدای صحبت های خود به بررسی اهداف برگزاری جشنواره‌ها پرداخت و گفت: برگزاری جشنواره ها ابعاد و وجهه‌های نهانی دارد که برخی مثبت و برخی به عنوان آسیب قلمداد می‌شوند.

وی از رویکردهای مثبت جشنواره به شناسایی آثار برجسته هر سال، الگوسازی و تاثیر آثار برجسته بر روی جامعه ادبی، گرم نگه داشتن تنور ادبیات و جبران بخشی از زحمات نویسندگان ابا جوایزی که ارزش مادی بیشتری دارند، اشاره کرد و در ادامه جشنواره قلم زرین را به عنوان یک رویداد خصوصی و مستقل معرفی کرد که در طول سالیان و دوام یافته است.


سرشار مسئله گزینش و نقد را از حوزه آفرینشگری ادبی جدا دانست و اضافه کرد: از آسیب‌های جشنواره استفاده از برگزیدگان جشنواره به منظور داوری در رویدادها ادبی است که دلیل اصلی آن، اصرار دبیران جشنواره بر استفاده از داوران متنوع در روند رویدادی هرساله است. این رویکرد باعث شده دقت در جشنواره ها به مرور زمان پایین بیاید.

وی روند پژوهش ادبی در ایران را برمبنای تجزیه، تحلیل و جستجو قلمداد کرد و گفت: آسیب مهم در جشنواره های دولتی این است که با تغییر دولت‌ها، رویکرد و سیاستگذاری‌ها نیز در انتخاب آثار برتر دستخوش تغییر می‌شود و همین امر باعث شده، در هر دوره بخشی از آثار برجسته نادیده گرفته شوند.

سرشار در پایان تاکید کرد: فرهنگ نباید در این رفت و آمدهای سیاسی دستخوش تصمیم گیرندگان در هر دوره شود.

وی با تقدیر از شاعر معاصر حسین اسرافیلی، اشعار او را یک هم آویزی متوازن از هنرشاعری با مضامین حماسی دانست و چاپ مجموعه شعر «تولد در میدان» او را یک پدیده در حوزه ادبیات دفاع مقدس و انقلاب برشمرد و از استاد حسین اسرافیلی با اعطای لوح و تقدیرنامه تجلیل به عمل آورد.

اسرافیلی ضمن تشکر از این تجلیل با خواندن شعری از شهریار، برای جوانان و شاعران آرزوی موفقیت کرد.

بیست‌ودومین جایزه قلم‌ زرین برگزیدگان خود را شناخت

مهدی رمضانی: توافقات خوبی میان نهاد کتابخانه ها و انجمن قلم در حال اتفاق است

مهدی رمضانی، دبیر کل نهادهای عمومی کتابخانه های کشور نیز در این جلسه با پاسداشت یاد و خاطره مقام شهید جمهور ابراهیم رئیسی، به شبکه فعال کتابخانه‌ها در کشور اشاره و برنامه‌های این شبکه را بالغ بر بالای ۱۰۰۰ برنامه متنوع معرفی کرد.

وی در ادامه به ظرفیت انجمن اهل قلم اشاره کرد و افزود: توافقات خوبی میان نهاد کتابخانه‌ها و انجمن قلم در حال اتفاق است.

رمضانی در پایان با تبریک روز قلم، به مصادف شدن این روزها و خاتمه غم انگیز دولت سیزدهم اشاره کرد و از تمام مردم ایران برای رقم خوردن یک انتخابات پرشور دعوت کرد.

بیست‌ودومین جایزه قلم‌ زرین برگزیدگان خود را شناخت

در بیانیه پایانی این جشنواره ضمن متعهد خواندن و تمجید از قلم هایی که در این زمانه از ظلم و جنایت و ستم و خون از مظلومیت غزه و فلسطین نوشته اند، آمده است: «قلم میت‌واند متبلور کننده ظلم ظالمان و مظلومیت مظلومان باشد و خود را برای انسانیت انسان فدا نماید و همین قلم است که می‌تواند پیام‌آور آزادی و عدالت باشد و جهان را به عدالت و راستی سوق دهد. امروز گرد هم آمده‌ایم تا درباره قلم و بارقه‌های آن سخن بگوییم و درباره هنر و ادبیات متعهد حرف بزنیم. چه خرسندیم از اینکه در این دوره از جشنواره قلم زرین هم با اندیشه‌های نابی که از قلم‌های متعهد جوشیده‌اند بیشتر آشنایی یابیم و این آثار ارزشمند را به جامعۀ امروز و فردا معرفی کنیم.»

در پایان این بیانیه با معرفی پنج کارگروه جشنواره، در بخش های شعر بزرگسال، داستان بزرگسال، شعر کودک و نوجوان، داستان کودک و نوجوان و نقد و پژوهش های ادبی، داوران هر بخش نیز به تفکیک اعلام شدند.

بخش داستان کودک و نوجوان

پاک کن جادویی_ زهرا اخلاقی / انتشارات جمکران
آتش در آشیانه‌ی اژده‌ها_ رویا منوچهری / انتشارات قدیانی

بخش شعر بزرگسال
شامِ اَوَد _ علیرضا قزوه / انتشارات شاعران پارسی زبان

بخش داستان بزرگسال
ماه و بلوط _ محسن مؤمنی شریف / انتشارات سوره مهر

بخش نقد و پژوهش ادبی
واکاوی پدیده روسپیگری در رمان‌های فارسی دورۀ پهلوی _ کامران پارسی‌نژاد / انتشارات صاد

از متن تا معنا _ بتول واعظ - محمدرضا حاجی آقا بابایی / انتشارات مهر اندیش

بخش شعر کودک
بهار از کوچ برگشت _ بابک نیک طلب / انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

بیست و دومین جشنواره قلم زرین در آستانه روز قلم عصر امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ماه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها