یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
نخل ملکه نباتات و معجزه دارویی نخل

خوزستان - دو کتاب «اعجاز غذایی و دارویی نخل » و « نخل ملکه نباتات» از فریده جاری نویسنده خوزستانی وارد بازار نشر شد.

فریده جاری نویسنده خوزستانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، با بیان اینکه تا کنون پنج کتاب در مورد نخل نوشتم و سه کتاب دیگر نیز در حال چاپ هستند، عنوان کرد: به یاری خداوند کار تحقیق و پژوهش در مورد نخل را همچنان ادامه خواهم داد، زیرا معتقدم این درخت آنچنان وسیع، بزرگ و با عظمت است که نمی‌توان آن را تنها در چند جلد کتاب گنجاند و خلاصه کرد.

جاری از هدف از نوشتن کتاب‌های با موضوع نخل را جدا از صرف وقت، هزینه و توان خود در مقولۀ نخل، آشنایی بیشتر و عمیق‌تر با این درخت اسرارآمیر دانست و افزود: هرچه بیشتر تحقیق و تفحص می‌کنم، جنبه‌های عجیب و ناشناختۀ جدیدی به‌رویم گشوده می‌شود و برانگیزه و توانم برای پژوهش و تحقیقات بیشتر اضافه می‌کند. درختی که از ریزترین و به ظاهر بی‌مصرف‌ترین بخش آن (مانند کلاهک خرما یا پوسته نازک و شفاف روی هستۀ خرما) نباید غافل ماند و همه اعضای آن قابل استفاده و مفید است.

وی با تأکید بر خواص غذایی و دارویی نخل بیان کرد: از سالیان دور در قرآن، احادیث و روایات در مورد خواص غذایی و دارویی نخل آمده است و امروزه کشورهای پیشرفته با آگاهی از این امر سعی در فراهم نمودن شرایط کشت نخل در خاک سرزمین خود، و بهره‌بردن از خواص شگفت انگیز آن دارند. به عنوان مثال ایالات متحده آمریکا پس از تحقیقات گسترده بر روی نخل، کارشناسان خود را از هزاران فرسنگ به خاورمیانه و به ویژه عراق فرستاد تا با طی مسیر طولانی و دشواری‌های فراوان این درخت را به آمریکا بیاورند و به شیوه‌های مختلف، شرایط کشت آن را در خاک‌شان فراهم کنند.

نویسنده کتاب نخل با توضیح اینکه امروزه ناحیه کوچلاولی در کالیفرنیای جنوبی، قطب اصلی تولید خرما در آمریکا است، اظهار کرد: کوچلاوی بیش از ۹۰ درصد کل خرما در آمریکا را تولید می‌کند. و همچنین با برگزاری فستیوال‌های باشکوه، پوشیدن لباس‌های مردم خاورمیانه، نمایش فیل و شتر و اجرای دکورهایی با گنبد و مناره، مردم و به ویژه کشاورزان را به کشت و توسعه بیشتر درختان نخل تشویق می‌کند. این روند در کشورهای اروپایی و کشورهایی که به هیچ وجه از شرایط کشت نخل برخوردار نیستند، رو به گسترش است و نشان از پی بردن آن‌ها به اهمیت و خواص وصف ناشدنی نخل و اجزای مختلف آن در همه جوانب صنعتی، کشاورزی، پزشکی، غذایی، ساختمانی، فضای شهری و غیره دارد.

جاری گفت: کشور ایران به طور طبیعی و خدادادی از این نعمت بزرگ و موهبت ارزنده نخل بهره‌مند است و باید تمام توان و همت خود را بکار ببرد تا همه امکانات و تمهیدات لازم برای کشت و پرورش این درختِ معجزه فراهم و تنوع و کیفیت محصول آن بیشتر شده و پا به پای رشد جهانی در صنعت و تکنولوژی از آن بهره ببرد.

نویسنده «اهواز شهر پل‌ها» با بیان اینکه کتاب اعجاز غذایی و دارویی نخل به بررسی ارقام متنوع خرما در نقاط نخل خیز ایران و جهان می‌پردازد، اضافه کرد: کتاب معجزه غذایی و دارویی نخل، علاوه بر بررسی خواص دارویی نخل نیز به اجزای مختلف نخل پرداخته و نقش خوراکی و دارویی این اجزا را تشریح می‌کند.

وی یادآور شد: کتاب نخل ملکه نباتات، اطلاعات مفیدی در مورد نخل، مختصات و ویژگی‌های آن می‌دهد و به بررسی صفات و خصوصیات ظاهری و باطنی و شرایط کشت و پرورش آن می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نصیر IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    عالی موفق باشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها