سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
«تولد امپراتوری پارس»؛ عصر پارتیان تا قرن هجدهم را دربردارد

کتاب «تولد امپراتوری پارس» با موضوع تاریخ ایران باستان تالیف وستا سرخوش کرتیس و سارا استوارت است که با ترجمه خسرو خواجه‌ نوری و آیدا کریمی به تدریج از سوی انتشارات امیرکبیر به چاپ می‌رسد و کامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «تولد امپراتوری پارس» با موضوع تاریخ ایران باستان تالیف وستا سرخوش کرتیس و سارا استوارت است که با ترجمه خسرو خواجه نوری و آیدا کریمی به تدریج از سوی انتشارات امیرکبیر به چاپ می‌رسد و کامل می‌شود.

عصر پارتیان، دوره ساسانی و ظهور اسلام، ایران در اوایل دوره اسلامی، سلجوقی، برآمدن مغولان، ایران در دوره مغولان، سده تیموری، ایران صفوی تا قرن هجدهم عناوین یازده‌گانه مجلدات کتاب «Birth of the Persian Empire »، «تولد امپراتوری پارس» را تشکیل می‌دهد.

«دوره هخامنشی» را می‌توان آغاز تبلور هویت ایرانی در جهان نامید. در این عصر ایرانیان توانستند امپراتوری بزرگی را رهبری کنند که بر بیشتر خاورمیانه فرمانروایی داشت. از ویژگی‌های این عصر تجمیع دیگر فرهنگ‌های ملل تابعه زیر پرچم هخامنشیان است. با اتخاذ سیاست تساهل و تسامح سیاسی- اجتماعی ملل تابعه خود را زنده نگه دارند و از اندیشه‌های سودمند آنان بهره ببرند. سیاستی که دیگر امپراتوری‌های دوران باستان فاقد آن بودند.»

در این کتاب که اولین جلد از مجموعه «ایده ایران» است، هدف مولفان ارائه یک بررسی فراگیر از دوران هخامنشیان در زمینه اندیشه ایرانی، رابطه اوستا و هخامنشیان و بررسی باستان‌شناسانه این دوره است؛ رویکردی که به دلیل تازگی نگاه و همچنین بهره‌گیری از مدارک تاریخی از پژوهش‌های پیشین متمایز است. نگاه چندرشته‌ای مولفان و پرداختن به هنر باستان‌شناسی، تاریخ و مذهب ایران باستان در هزاره اول پیش از میلاد، از دیگر ویژگی‌های کتاب «تولد امپراتوری پارس» است.

در این کتاب می‌خوانیم: «آیا هخامنشیان زردشتی بودند؟ این سوال عنوان بحث دانشجویان دین ایرانی در تمام قرن بیستم بود و به دنبال جواب بیشتر در شباهت‌ها و تفاوت‌های رسوم زرتشتی و کیش شاهان هخامنشی آن‌طور که در کتیبه‌هایشان وجود دارد، بودند…»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها