دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
علاج عقب‌ماندگی در رقابت صادرات کالاهای چاپی حمایت و تسهیل قوانین است

نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ می‌گوید در صادرات کالاهای چاپی از کشورهای همسایه خیلی عقب افتادیم.

امیرهومن محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی صنعت چاپ ایران، عنوان کرد: یکی از مهمترین راهکارهای ارتقای صنعت چاپ کشور کمک به رشد فعالیت‌های صادراتی است؛ این رشد زمانی حاصل می‌شود که علاوه بر فناوری‌های نوین استانداردهای بین‌المللی چاپخانه‌ها را نیز ارتقا بدهیم.

وی درباره اینکه استفاده از چه استانداردهای محیط تولیدی می‌تواند به صادرات کالایی کشور کمک کند، افزود: اگر بهترین فناوری‌ها را هم داشته باشیم اما مطابق یا استانداردهای تولیدی کشور مقصد، کالا تولید نکنیم، نمی‌توانیم صادرات موفقی داشته باشیم.

محمدی ادامه داد: تجربه فعالیت‌های نوین نشان داده است تا زمانی که استانداردهای نوین را به سیستم چاپخانه‌های خود وارد نکنیم، استانداردهای موفق خارجی را بومی‌سازی نکنیم و در کشورمان قابل اندازه‌گیری نکنیم، نمی‌توانیم موفق باشیم.

وی بر لزوم خروج چاپخانه‌ها از پوسته سنتی تاکید کرد و گفت: چاپخانه‌ها برای ادامه حیات و بقای خود باید صنعتی شوند و استانداردهای لازم را برای کسب و کار خود فراهم کنند، این کار سرمایه‌گذاری بلندمدت برای حرفه‌شان است و نباید از حرکت به سمت این مسیر بهراسند.

محمدی با بیان اینکه توسعه بازارهای صادراتی، ارزآوری بیشتری برای چاپخانه‌داران و صنعت چاپ کشور به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: اگر بازار صادراتی بازتری داشته باشیم می‌توانیم در منطقه حضور پررنگ و قوی‌تری داشته باشیم و بسیاری از بازارهای کشورهای همسایه را از آن خود کنیم.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ همچنین از مواد اولیه به‌عنوان یکی از چالش‌های جدی فعالان صادرات صنعت چاپ نام برد و گفت: قیمت مواد اولیه در کشور متغیر و متاثر از عوامل مختلف است. اگر مواد اولیه با قیمت مناسب به دست تولیدکننده و صادرکننده برسد، او می‌تواند در رقابت با چاپخانه‌داران منطقه برتری داشته باشد و موفق‌تر باشد.

به‌گفته وی، اکنون بسیاری از صادرکنندگان صنعت چاپ کشور با کشور ترکیه رقابت دارند وبا توجه به اینکه قیمت مواد اولیه بالاتر از همکاران تُرک به دست همکاران ایرانی می‌رسد مجبور می‌شود قیمت نهایی را بیشتر محاسبه کند که همین موضوع بازار کار منطقه را از او می‌گیرد.

محمدی با بیان اینکه تا وقتی دولت راهکاری برای تامین مواد اولیه با قیمت مناسب را برای مخاطب نداشته باشد، صادرات نیز با چالش روبه‌رو است، گفت: در سال‌هایی نه‌چندان دور چاپخانه‌داران در کشور عراق حضور پُررنگی داشتند، اما اکنون ترکیه در عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس خیلی پررنگ‌تر و قوی‌تر از سابق عمل می‌کند و از ما جلوتر است.

وی افزود: در این زمینه معتقدم در صادرات کالاهای چاپی از کشورهای همسایه خیلی عقب افتادیم، اتخاذ استراتژی‌های صادراتی صحیح، حمایت دولت از صادرکنندگان و تسهیل قوانین و مقررات گمرکی می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.

محمدی همچنین به برخی از مشکلات و قوانین گمرکی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: طبق آخرین اطلاعات روند ثبت سفارش در ترکیه کوتاه است، یک کالا طی یک نصف روز ترخیص می‌َشود و سیاست‌های تشویقی گسترده‌ای برای فعالان صادرکننده در نظر گرفته شده است، اما در ایران همه این روند با مشکلات و چالش‌های زیادی روبه‌رو است که رفع آن‌ها می‌تواند به صادرات کشور کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها