یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
رمان «گرمای روز»؛ تابلویی زنده از لندن در آتش

رمان «گرمای روز»، رمانی عاشقانه‌ در تابلویی زنده از لندن در دوران جنگ است و تصویری از انسان‌هایی است که میان ویرانه‌ها، به دنبال عشق، حقیقت و هویت می‌گردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نویسنده کتاب «گرمای روز» الیزابت بوئن (۱۸۹۹ - ۱۹۷۳) با قلمی جادویی، داستانی از عشق، خیانت و هویت را در میان ویرانه‌های جنگ جهانی دوم، در شهری که هر لحظه زیر سایه بمب‌ها می‌لرزد، به تصویر می‌کشد. این کتاب، با ترجمه آناهیتا مجاوری و چاپ نشر نی، ما را به قلب لندن سال ۱۹۴۰ می‌برد؛ شهری که در آن، حتی در میان ویرانه‌ها، عشق می‌تواند شکوفا شود و خیانت، همچون خنجری، قلب‌ها را بشکافد.

داستان این کتاب درباره زنی به نام استلا رادنی، میانسال اما مستقل و جذاب است که درگیر رابطه‌ای عاشقانه با رابرت کلوی است. اما این عشق، با ورود هریسون، مأمور ضد جاسوسی بریتانیا، به ورطه‌ای از تردید و ترس می‌افتد. هریسون به استلا می‌گوید که رابرت جاسوس آلمان است و از او می‌خواهد که در ازای سکوتش، رابرت را ترک کند و به او بپیوندد. استلا در میان این دو مرد، یکی عاشق و دیگری مرموز، گرفتار می‌شود و باید تصمیمی بگیرد که می‌تواند زندگی‌اش را برای همیشه تغییر دهد.

در این اثر الیزابت بوئن، نویسنده ایرلندی-انگلیسی، با قلمی توانا و نثری شاعرانه، خواننده را به عمق احساسات و تردیدهای شخصیت‌هایش می‌برد. او در کتاب گرمای روز، با مهارتی مثال‌زدنی، فضای سنگین و پرتنش لندن در دوران جنگ را به تصویر می‌کشد. بمباران‌ها، خاموشی‌ها، و ترس همیشگی از مرگ، بر زندگی شخصیت‌ها سایه افکنده و روابط آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سبک نوشتاری بوئن در این رمان، شاعرانه و در عین حال واقع‌گرایانه است. او با استفاده از توصیفات دقیق و دیالوگ‌های پرمعنا، خواننده را به عمق داستان می‌کشاند و او را با شخصیت‌ها همراه می‌کند. جملات او گاهی کوتاه و ضربه‌زننده‌اند و گاهی بلند و پر از احساس‌اند، توصیفات دقیق او از حالات روحی شخصیت‌ها با استفاده از نمادهایی است که مخاطب را به رمزگشایی ترغیب می‌کند، نمادهایی مثل ساعت، قاب‌عکس‌، پنجره‌، آینه‌و روزنامه و هرآنچه به رازآلودتر شدن فضاها و شخصیت‌ها کمک می‌کند.

این نویسنده علاقه زیادی به نوشتن درباره زندگی‌های پررمزوراز داشت، زندگی‌هایی که اگر پرده از مقابل‌شان کنار برود رسوایی‌به بار می‌آید. او دوست داشت درباره خیانت‌ها و رسوایی‌های نهفته در پس زندگی‌های به‌ظاهر عادی افراد محترم بنویسد.

به همین سبب رمان گرمای روز تنها یک رمان عاشقانه نیست، بلکه تابلویی زنده از لندن در دوران جنگ است؛ شهری که در آن، حتی در میان ویرانه‌ها، عشق می‌تواند شکوفا شود و خیانت، همچون خنجری، قلب‌ها را بشکافد.

بوئن با ظرافتی خاص، مفاهیمی چون هویت، خیانت، و عشق را در بستر جنگ و ویرانی به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که چگونه جنگ می‌تواند زندگی افراد را دگرگون کند و آن‌ها را وادار به انتخاب‌های سختی کند.

این رمان در خلال جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و فضای پرتنش و خاکستری لندن را در دوران جنگ و حمله‌های هوایی شبانه توصیف می‌کند. مردم جنگ‌زده به‌خاطر بمباران‌های شبانه از شب و تاریکی گریزانند و روز و گرمای مطبوع آن را می‌پرستند.

رمان گرمای روز به نویسندگی الیزابت بوئن و ترجمه آناهیتا مجاوری در ۴۱۴ صفحه و با بهای ۳۸۰ هزار تومان توسط نشر نی روانه بازار کتابفروشی‌ها شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها