چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
ایران در مقام دوم یونسکو از نظر تعداد مشاهیر در جهان است

رئیس شورای بین المللی موزه‌ها با اشاره به اینکه تمبرسازی و تالیف کتاب از مشاهیر ادب ایرانی یک حرکت فرهنگی وموثر است، افزود: خوشبختانه تاکنون ۴۶ تن از مشاهیر ایرانی در سازمان یونسکو ثبت شده‌اند که ایران از نظر تعداد مشاهیر در مقام دوم جهان قرار دارد.

به گزارش سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سال‌هاست که تمبرها به یادآورنده نام مشاهیر فرهنگی و علمی هستند، با همین رویکرد موزه تمبرهای طلا و نقره ایران با همکاری نشر پرنیا با هدف مفهوم‌سازی و به پاسداشت مشاهیر ایران زمین از دیرباز تا کنون وظیفه فرهنگی خود دانسته که با نقش تمبرطلا نام مشاهیر ادبی و فرهنگی ایران زمین را جاودانه کند.

این مجموعه با مدیریت رحیم پرنیا (مدیر انتشارات پرنیا) هدف فرهنگی خود را با این گرایش وسعت داد که دیگر به نام و نقش چهره بزرگان فرهنگ و هنر بسنده نکرد و به دنبال تحقق این بود که رسم آنها را نیز ماندگار کند. با همین رویکرد کتابچه‌هایی با قطع جیبی خود را با نقش تمبر طلاکوب و نقره همراه کرد. در این کتابچه‌ها ناگفته‌ها ومدخلی از این بزرگان تالیف و گردآوری شده است.

این موزه با همکاری نشر پرنیا طی مراسمی که روز سه شنبه ۲۴ مهر ماه سال ۱۴۰۳ انجام شد با حضور جمعی از صاحب‌نظران از دو اثر خود با عناوین «با پروین اعتصامی آشنا شویم» و «با علی اکبر دهخدا آشنا شویم» از مجموعۀ «آشنایی با مشاهیر ادبی و هنری ایران و جهان» با تمبر نقرۀ نقش برجسته رونمایی کرد. از جمله میهمانان این برنامه احمد محیط طباطبایی (رئیس ایکوم / شورای بین المللی موزه‌ها)، نوش آفرین انصاری (عضو شورای مدیریت فرهنگنامه کودک و نوجوان) و همچنین سودابه فرضی‌پور، نویسنده کتاب «با علی اکبر دهخدا آشنا شویم» و سحر شهامت رزم، نویسنده کتاب «با پروین اعتصامی آشنا شویم» بودند که آثار خود را زیر نظر جواد رسولی (دبیر مجموعه) به نگارش درآورده‌اند.

در ابتدای این مراسم مطرح شد: این مجلس به نام دهخدا و بانوی شعر کلاسیک ایران پروین اعتصامی که با این نقش تمبرها گره خورده است آغاز می‌شود. سبب خوشحالی است که در زمانه عثرت نهادها، مجموعه‎ای مستقل به صورت خودخواسته و دغدغه‌مند پا به میدان گذاشته تا در زنده نگه داشتن شخصیت‌های بزرگ کشور گامی بردارد و حرکتی راجهت دهد که بیشتر جنبه تاریخ‌نگاری از ادب ایران و جهان دارد.

ایران در مقام دوم یونسکو از نظر تعداد مشاهیر در جهان است

این شوریدگی از یک پیشنهاد آغاز شد

در ادامه این مراسم رحیم پرنیا رئیس موزه تمبرهای طلا و نقره و مدیریت انتشارات پرنیا عنوان کرد: در راه اندازی این مجموعه که به «آشنایی با مشاهیر ادبی و هنری ایران و جهان» اختصاص دارد، آغازین تقدیر من از کسی است که با پیشنهاد و همراهی خود ما را به این مسیر و شوریدگی دعوت کرد، احمد محیط طباطبایی در سالی که به نام شمس و مولانا نامگذاری شده بود، تندیس پرتره دیدار شمس و مولانا را به من پیشنهاد داد، سپس به همراه جعفر نجیبی پرتره شمس و مولوی را کار کردیم و در ادامه راه بر آن شدیم که نجموعه کتابهایی با تمبرهایی از نقره و طلا را برای مشاهیر ادبی تولید کنیم. این کتابچه‌ها با شمارگان محدود تولید می‌شوند و قابلیت این را دارد که همچون میراثی گرانبها در خانواده‌ها از نسلی به نسل دیگر برسند. تولید این آثار محصول یک کار جمعی و عشق است که با هدف پاسداشت فرهنگ و ادب ایرانی انجام شده است.

ایران در مقام دوم یونسکو از نظر تعداد مشاهیر در جهان است

پروین اعتصامی، نام پروین را زنانه کرد

محیط طباطبایی رئیس موسسه ایکوم دیگر سخنران این مراسم ضمن تشکر از رحیم پرنیا در راه‌اندازی این مجموعه گفت: با زحمت‌های بسیار توانستیم سال ۲۰۲۳ -۲۴ را به عنوان سال جهانی پروین در سازمان یونسکو ثبت کنیم واین برای ما یک افتخار ملی است، اعتصامی تنها زن شایسته‌ای بود که توانست عنوان‌دار این لقب باشد و تمامی مولفه‌های لازم در آثار و شخصیت ادبی او وجود داشت، پروین کسی بود که نام پروین را زنانه کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: اما متاسفانه سال ۱۴۰۱ که ملقب به سال جهانی پروین اعتصامی بود، حرکت در خور و شایسته‌ای از سوی نهادهای مرتبط طرح و برنامه‌ریزی نشد با اینکه پروین تنها شخصیت از میان مشاهیر ایرانی است که در سازمان یونسکو به نام او سالی ثبت شد.

وی همچنین خاطر نشان کرد تاکنون ۴۶ تن از مشاهیر ایرانی ثبت در سازمان یونسکو شده‌اند و از نظر تعداد مشاهیر ایران ما در مقام دوم جهان است به همین خاطر تمبرسازی و تالیف کتاب از مشاهیر ادب ایرانی یک حرکت رو به جلو فرهنگی است.

رئیس ایکوم ایران درادامه افزود: این افتخاری برای مهم‌ترین کشف بشر، فلز طلاست که به جای منبعی صرفاً مادی چون، شمش و… حالا شمایلی از مشاهیر بر روی آن حک شود. او با اشاره به مهمترین کارکرد موزه‌ها بیان کرد: اصولاً موزه برای کودک و آیندگان است. موزه می‌تواند بر روی دوره‌های تاریک تاریخ نور بیندازد و آن را از تاریکی بیرون بیاورد، قطعاً یکی از شخصیت‌هایی که روزگار به او ظلم کرد و او را در تاریکی قرار دارد پروین‌اعتصامی است. در دولت وقت رضاشاه، پس از فوت پروین اعتصامی حتی در انجمن نسوان برای او مراسمی برگزار نشد و هر درخواستی مبنی بر مراسم برای نکوداشتی برای او، در آن دوران سرکوب شد تا اینکه ملک الشعرای بهار ۴ ماه پس از فوت ایشان، مراسم یادبودی را برای این شاعره بزرگ زن، اختر چرخ ادب دائر کرد.

ایران در مقام دوم یونسکو از نظر تعداد مشاهیر در جهان است

نهاد کودکی را ارج نهیم

نوش‌آفرین انصاری دیگر سخنران این مراسم با زنده کردن نام و یاد توران‌میرهادی که پایه‌گذار نگارش فرهنگنامه کودک است گفت: توران میرهادی در این مسیر از دهخدا تاسی جست. من ۶۱ سال پیش عضو شورای کتاب کودک شدم در این شورا کارهای بزرگی انجام شد که سیر بررسی کتاب کودک در ایران و ایجاد یک دانشنامه از اولویت‌های اول ما بود. ما در فرهنگنامه خادمان نهاد کودکی در ایران هستیم. فرهنگنامه حرکتی داوطلبانه و مردم نهاد است.

وی ادامه داد: برای ساختن آینده یک کشور باید نهاد کودکی را ارج نهاد و در مسیری درست قرار داد. تاسیس کتابخانه، نشرکتاب و آشنایی کودکان با حوزه دانش و کتاب باید در کانون توجه باشد. توران میرهادی فکر اصلی و بنیانگذار این راه بود و همچون دهخدا معتقد بود به اینکه تنها با همدلی، مشارکت و اعتماد مردم می‌توان ادامه داد. ما با دست خالی و عشق فرهنگنامه را شروع کردیم و اکنون من با دیدن جلد ۲۲ من به حرف توران رسیدم که با عشق و اعتماد هر کار دشواری قابل انجام است.

انصاری با بیان اینکه نخستین بانوی کتابدار زن در ایران پروین اعتصامی بود، گفت: پروین در فضای دشواری کوشید او با ناکامی و بیماری جنگید تاسروده‌های خود را برای ما بگذارد.همچنین کاری که دهخدا در حق ایران انجام داد یک رویداد عظیم فرهنگی بود.

وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از خلاقیت تلفیق کتاب و تمبر عنوان کرد: این تمبرهای طلا و نقره می‌توانند جایزه‌های ملی خوبی برای رویدادهای ادبی و فرهنگی باشند.

مانایی و معرفی مشاهیر ادبی در آمد و رفت نسل‌ها

جوادرسولی در ادامه این مراسم عنوان کرد: بهمن ماه سال گذشته رحیم پرنیا این پیشنهاد را به بنده داد و تاکید داشتند که تا جایی که امکانش هست این آثار با قیمت ارزان‌تری تولید شود تا به دست مصرف کننده‌های بیشتری برسد، مجموعه‌ای که در اولویت موضوعش معرفی مشاهیر ادبی ایران و سپس جهان باشد. پس از آن ما به نویسندگان انتخابی خود سفارش دادیم و شروع این حرکت را با آشنایی با دهخدا و پروین اعتصامی گماردیم. هر دو کتاب زیر نظر من تألیف شد، این کتابچه‌ها در حدود ۶۰ صفحه و قطعه جیبی با جلد گالینگور هستند که نقش برجسته‌های تمبری و هنری نیز بر روی آن الصاق شده است و در حال حاضر با شمارگان ۲۵۰ عدد و به قیمت ۹۵۰ هزار تومان است.

ایران در مقام دوم یونسکو از نظر تعداد مشاهیر در جهان است

وی در ادامه با تاکید بر اینکه استقبال از کتاب‌ها می‌تواند به ادامه تولید و نشر آن کمک کند بیان کرد: امیدواریم این محصول نفیس به مانایی و معرفی مشاهیر ادبی در رفت و آمد نسل‌ها کمک کند و در قامت هدیه ویژه به کلکسیونرها و ادب دوستانی باشد که دغدغه فرهنگ و هنر دارند.

سحر شهامت‌رزم نویسنده کتاب «با پروین اعتصامی آشنا شویم» درباره کتاب گفت: در تالیف و گردآوری این کتاب سعی کردم از محققان برجسته کمک بگیرم و به گزینش مطالبی بپردازم که کمتر به آن توجه شده است، نقطه نظرهایی پنهان از شخصیت پروین اعتصامی که خواننده را در درک شخصیت و ساحت‌های چندجانبه او کمک می‌کند.

وی در پایان اشاره کرد: مسلماً محدودیت که در صفحات و تعداد کلمات وجود داشت دست ما را می‌بست، اما به هر تقدیری که بود کار انجام شد و خوشبختانه امروز به رونمایی رسید.

سنت بازگشت را احیا کنیم

در ادامه سودابه فرضی پور، نویسنده کتاب «با علی اکبر دهخدا آشنا شویم» با تاکید بر اینکه نگارش این کتاب لطفی الهی بوده که شامل حالش شده، اضافه کرد: در دوره‌ای هستیم که لازم است سنت بازگشت را احیا کنیم و با رجوع به گذشتگان خود به دنبال تلخیص معنای جدید از مفهوم رسالت‌شان باشیم. فرضی‌پور اشاره کرد که در نگارش کتاب، برای هر فصل نامی را انتخاب کرده است که در آغاز به مدخل و معنی واژه از لغتنامه دهخدا بصورت مستقیم استفاده کرده است.

در پایان این مراسم از دو اثر «با علی اکبر دهخدا آشنا شویم» و «با پروین اعتصامی آشنا شویم» و تندیسی از پروین اعتصامی که به دست رحیم پرنیا ساخته شده بود درحضور میهمانان رونمایی شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها