پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۰
ارزيابي آثار كتاب سال حوزه، هفته آينده نهايي مي‌شود

دبیر همایش کتاب سال حوزه، مجموعه آثار رسيده به اين دبيرخانه را بيش از 1100 اثر عنوان كرد و گفت: داوري تخصصي مراحل اول و دوم اين آثار به پايان رسيده است و مرحله سوم و نهايي اين ارزيابي‌ها هفته آينده آغاز خواهد شد. اين همايش سال جاري يازدهمين دوره خودش را تجربه مي‌كند./

عليرضا زهيري، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان داشت: آثار طلاب حوزه و ناشراني كه كتاب‌هاي حوزويان را در اختيار دارند، در كتاب سال حوزه ارزيابي مي‌شوند. در اين همايش افرادي كه پرونده‌اي در حوزه دارند يا به حوزوي‌بودن مشهورند، آثارشان شركت داده شده است.

وي با بيان اين كه يازدهمين همايش کتاب سال حوزه بهمن‌ماه امسال از سوی معاونت پژوهشی حوزه در قم برگزار می‌شود، گفت: در اين دوره، آثار در 12 گروه دانشي اعم از علوم قرآني، فلسفه و كلام، اخلاق و عرفان، تاريخ و سيره، فقه و اصول و حقوق، كتابشناسي و كليات، ادبيات و هنر، علوم اجتماعي و انساني، اقتصاد، دانش سياسي، ترجمه، تحقيق و تصحيح بررسي خواهند شد.

دبیر همایش کتاب سال حوزه افزود: يك گروه جانبي نيز با عنوان «تكنولوژي آموزشي» در بررسي آثار اين همايش درنظر گرفته شده است. اين گروه مربوط به كتاب‌هايي مي‌شود كه به صورت درسي تنظيم شده‌اند و در تأليف آنها روش‌هاي آموزشي مورد توجه قرار گرفته اند. 

وي نوع ارزيابي‌ آثار از سوي اين دبيرخانه را در پنج حوزه كلان توصيف كرد و توضيح داد: تأليفات با گرايش علمي ـ پژوهشي، گرايش علمي ـ ترويجي، ترجمه، تصحيح و آثار ادبي صوري(كه صورتي ادبي دارند) از جمله انواع دسته‌بندي‌هاي ارزيابي اين آثار با فرم‌هاي مستقل به شمار مي‌روند.

زهيري با بيان اين كه اين همايش در دوره‌هاي برگزاري محوريت موضوعي در ارايه و تأليف آثار ندارد، متذكر شد: دو سال است كه پايان‌نامه‌ها نيز در بخش داوري ويژه ارزيابي مي‌شوند و مانند كتاب‌ها، برگزيدگان‌ آنها معرفي و از آنها تقدير به عمل مي‌آيد.

دبير همايش كتاب سال حوزه با اشاره به تأثيرات تشويقي و غني‌سازي محتوا كه اين همايش در حوزه تأليفات مي‌تواند داشته باشد، اظهار داشت: برگزاري اين همايش و حمايت از پژوهشگران و مولفان علاوه بر جنبه‌هاي تشويقي در زمينه توجه به محتواي آثار و فراهم آوردن زمينه‌هايي براي تأليف آثار ارزشمند با درون‌مايه‌هاي غني نيز تأثيرات فراواني دارد.

وي گسترش و تعميق فرهنگ تحقيق و پژوهش در حوزه را از رويكردهاي اصلي كتاب سال حوزه خواند و افزود: شناسايي آثار و مولفان برتر و معرفي آنها به جامعه علمي، از ديگر اهداف اصلي اين همايش‌اند كه حمايت‌هايي را براي ايجاد انگيزه‌ در محققان و پژوهشگران فراهم مي‌آورد.

زهيري همچنين «ساماندهي آثار پژوهشي» را از كاربردهاي كتاب سال حوزه توصيف كرد و بيان داشت: با شناسايي آثار پژوهشي در حوزه‌هاي گوناگون، ميزان توليد آثار علمي همراه با تصويري از وضعيت آن در زمينه‌هاي مختلف مشخص مي‌شود. همچنين از اين طريق ميزان ضعف و تقويت تأليفات در حوزه‌هاي دانشي گوناگون براي برنامه‌ريزي‌هاي بعدي به خوبي روشن مي‌شوند.

مسوول دبيرخانه كتاب سال حوزه، نتايج به دست آمده از برگزاري كتاب سال حوزه را در دو بخش قابل استفاده دانست و گفت: در يكي از بخش‌ها «معاونت پژوهشي حوزه» با استفاده از اطلاعات به دست آمده، كمي و كيفي آثار ارايه و تأليف شده در دانش‌هاي گوناگون، زمينه رشد و ارتقاي آن حوزه را تقويت مي‌كند. در بخش دوم، اطلاعات در اختيار ساير مراكز علمي ـ پژوهشي قرار مي‌گيرد و آنها با آگاهي و نيازسنجي مي‌توانند در حوزه‌هاي گوناگون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري بيشتري داشته باشند. 

گفتني است كتاب سال حوزه هر سال با هدف تقويت بنيه علمي و توان تأليفي حوزه در ميان پديدآورندگان نويسندگان حوزوي برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط