دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۳
«موسيقي دستگاهي ايران و روش پست مدال» تدوين مي‌شود

سخنراني حميدرضا اردلان، نويسنده و پژوهشگر، درباره «موسيقي دستگاهي ايران و روش پست مدال» در قالب كتاب منتشر مي‌شود.\

 اردلان به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: در پانزدهمين نشست هنرمندان و پژوهشگران موسيقي دستگاهي كه 13 آذر در مجموعه فرهنگي آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد، درباره روش پست مدال در موسيقي دستگاهي ايران به سخنراني پرداختم.

وي ادامه داد: كتاب «موسيقي دستگاهي ايران و روش پست مدال» مباحثي را كه در اين نشست مطرح كردم در برمي‌گيرد كه از سوي فرهنگستان هنر به همراه مستندات صوتي ارايه مي‌شود.

اردلان گفت: در اين كتاب درباره زمان ورود واژگان مغرب زمين به موسيقي ايران توضيح مي‌دهم. يكي از ويژگي‌هاي آشكار موسيقي ايران «مدال» است كه به شكل مفصل در اين كتاب به آن پرداخته مي‌شود.

به گفته وي، موسيقي مدال مبتني بر چگونگي تقرير فواصل ميان درجات، عملكرد نت‌ها و ويژگي حركت نغمات است. موسيقي مدال به نوعي از موسيقي مي‌گويند كه به جاي تمركز اصوات به دور يك صداي اصلي، بر محوريت چند صوت تمركز دارد.

مجموعه «مرشدان پرده خوان ايران» نوشته اردلان در قالب 30 جلد کتاب شامل عکس، نقشه جغرافیایی، لحن، توانایی در اجرای موسیقی و آواز و پرده خوانی، بخش‌های مقدمه، داستان اصلی، داستان فرعی یا گریز و مباحث نشانه شناسی به همراه یک نرم افراز که 500 دقیقه از اجرای پرده خوانان را در بر دارد از سوي فرهنگستان هنر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها