چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۰
پاسخ به شبهات وهابيان درباره بزرگداشت‌ها

كتاب «بزرگداشت‌ها در اسلام (پاسخ به شبهات وهابيان درباره شرك‌آميز بودن بزرگداشت‌ها)» نوشته سيدجعفر مرتضي‌عاملي، ترجمه محمد سپهري از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ چهارم رسيد.\

به گزارش خبر گزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر، با استناد به منابع كهن فريقين، مشروعيت بزرگداشت‌ها را در شش فصل به تفصيل اثبات كرده و روش پيشوايان و نيز عالمان را بيان مي‌كند.

وهابيون گراميداشت مناسبت‌هاي مذهبي مثل جشن ميلاد حضرت رسول اكرم (ص)، عيد غدير يا عزاي عاشورا، همچنين جشن روز استقلال كشورها، روز كارگر، روز ارتش، روز درختكاري و امثال آنها را شرك و بدعت مي‌دانند. با آن كه براساس منابع مهم اسلامي، سيره بزرگان دين بر بزرگداشت بوده است و فطرت انسان هم گرايش آشكاري به «يادبود» دارد.

بر اساس مطالب كتاب، همواره اسلام با شيوه گوناگون خود و در مناسبت‌هاي مختلف بر نقش عقل و فطرت و اهميت ضمير و وجدان و فكر و علم تاكيد كرده و مي‌كند. درباره اهميت فكر و علم و عقل در قرآن كريم، ده‌ها و بلكه صدها آيه وجود دارد كه به اهميت آن اشاره دارد. 

از مطالب كتاب درمي‌يابيم كه روش‌هاي خشك، خشن و شكننده بعضي از گروه‌ها براي دعوت به مذهب خويش از قبيل تكفير و تفسيق يك گروه و مشرك و زنديق خواندن گروه ديگر، اتهام‌ها و مطالب خشونت‌آميز ديگر، ناشي از عدم فهم دقيق معناي شرك و توحيد و خلط بين مفاهيمي است كه بديهي‌ترين بديهيات و واضح‌ترين واضحات هستند و هرگز با روح اسلام و تعاليم رهايي‌بخش و روش‌هاي حكيمانه اسلام سازگار نيستند و اسلام از تمامي آن بر كنارند.

دوري اين روش‌هاي خشك و شكننده از اسلام و تعاليم رهايي‌بخش، آن‌گاه معلوم مي‌شود كه بدانيم تمامي مسائلي كه مطرح كرده‌اند، مسائل اجتهادي است كه اگر نگوييم همه عالمان اسلامي؛ دست‌كم بيشترشان با آنان در اين مسائل اختلاف نظر دارند. در حقيقت آنچه كه مردم را بدان دعوت مي‌كنند و در نشر آن مي‌كوشند، مجرد شعارهاي نامربوط يا زورگويي‌هاي ظالمانه بوده كه مستند به دليل محكمي نيست، حتي بعضي از آنها علاوه بر مخالفت با حكم صريح عقل و مقتضيات فطرت و طبيعت انساني، با نص صريح قرآن و سنت قطعي و سيره رسول اكرم(ص) و روايات صحيح منقول از صحابه و تابعين مخالفند.

كتاب حاضر از شش فصل «بزرگداشت‌ها در چند سطر، استدلال‌هاي نادرست، دستاويز‌ مانعين، دلايل سراب‌گونه مانعين، دلايل ما و چند شاهد،‌ شواهد ديگر» تشكيل شده است. 

چاپ چهارم كتاب «بزرگداشت‌ها در اسلام (پاسخ به شبهات وهابيان درباره شرك آميز بودن بزرگداشت‌ها)» در شمارگان 1200 نسخه، 180 صفحه و بهاي 35000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط