پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۰
كتاب «طراحي رژيم‌هاي غذايي براي ورزشكاران» به ايران مي‌آيد

نويسنده و مترجم كتاب‌هاي ورزشي از چاپ كتاب «طراحي رژيم‌هاي غذايي براي ورزشكاران» تا زمان برگزاري بيست‌ و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران خبر داد و گفت: تاكيد بر استفاده از مكمل‌هاي غذايي طبيعي و غير شيميايي، اساس اين كتاب است.\

تورج محمدزماني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: اين كتاب اثر «ماريان كارينگ» است كه در سال 2002 از سوي انتشارات هيومن كنتيكس در آمريكا منتشر شد. اساس و نگارش اين اثر، ارايه برنامه‌هاي غذايي ويژه ورزشكاران با در نظر گرفتن رشته‌هاي ورزشي مختلف و بهره‌گيري از مواد نيروزايي است كه به صورت طبيعي در چهان يافت مي‌شوند، نظير تعدادي از گياهان ناشناخته در آفريقا مانند گياه «گوارا» كه قدرت نيروزايي شگف‌انگيزي دارد، ولي در آسيا و به ويژه كشورمان به ندرت يافت و از آن استفاده مي‌شود.

وي اضافه كرد: امروزه بسياري از كتاب‌ها به ترويج استفاده از مكمل‌هاي غذايي و مواد نيروزاي مي‌پردازند و هدايت كننده جوانان به اين راهند، اما مولف اين اثر در مقدمه كتاب به تاثيرات اين‌گونه داروها اشاره مي‌كند و جوانان را به سمت استفاده از مواد نيروزاي طبيعي سوق مي‌دهد.
 
وي فراگير شدن استفاده از مواد نيروزاي طبيعي را نيازمند كسب علم استفاده از اين داروها توسط كارشناسان و مربيان داخلي دانست و گفت: همچنين دسترسي به مواد نيروزاي طبيعي نيز بايد با مساعدت نهادهاي دولتي و ورزشي به راحتي صورت گيرد.

وي افزود: كتاب حاضر در 10 فصل طراحي شده است كه از جمله آنها مي‌توان به «مكمل‌هاي غيرشيميايي، استفاده از الكتروليت‌ها، كسب انرژي، ورزش‌هاي قدرتي و ورزش‌هاي استقامتي» اشاره كرد.

محمد زماني تصريح كرد: ترجمه اين اثر بيش از يك سال به طول انجاميد و در سال 86 به اتمام رسيد، اما انتشار آن به دلايل مختلف تاكنون به تاخير افتاده است.

وي تاكيد كرد:‌ اين اثر در برگيرنده برنامه‌هاي تخصصي تغذيه براي 15 رشته ورزشي است كه از جمله ‌آن‌ها مي‌توان به رشته‌هاي دوچرخه‌سواري، بدنسازي، دوي صحرانوردي، اسكيت، دوي ماراتن، دوي امدادي، شنا و شيرجه و قايقراني اشاره كرد. 

محمد‌زماني درباره نقش كتاب در ترويج داروهاي نيروزاي طبيعي گفت:‌ كتاب ابزاري است كه با بهره‌گيري از آن مي‌توان فرهنگ «بدن سلامت زيباتر از بدني زيباست»‌ را به راحتي فراگير ساخت تا جوانان براي كسب اندامي تقويت شده و زيبا در كمترين زمان ممكن، به استفاده از مواد و داروهاي نيروزاي غير مجاز رو نياورند.

به اعتقاد وي،‌ با توجه به اين كه حجم كلي كتاب درباره نقش مواد غذايي و انواع غذاهاست، مي‌تواند علاوه بر دانشجويان تربيت بدني و علوم ورزشي و همچنين كارشناسان علوم ورزشي و تغذيه، براي عموم مردم و علاقه‌مندان به اين حوزه نيز موثر واقع شود.

وي همچنين بيان كرد:‌ از آن‌ جايي كه نويسنده مقطع تحصيلي كارشناسي خود را در رشته هنر‌هاي دراميك گذرانده و پس از آن به رشته تربيت بدني روي آورده، با ذوق و سليقه‌اي هنرمندانه به تاليف اثر پرداخته است و در سراسر ترجمه آن نيز سعي بر آن بوده تا برگردان آن به شكلي دقيق و مناسب انجام شود.

محمد‌زماني در پايان در پاسخ به اين سوال «آيا اين اثر مي‌تواند در فقدان كتاب‌هاي تخصصي براي ورزشكاران حرفه‌اي، به عنوان يك كتاب كاربردي براي آن‌ها نيز به شمار رود؟» گفت: با توجه به اين كه سال‌ها در رشته وزنه‌برداري فعاليت كرده و چندين قهرماني در سطح كشور نيز به دست آورده‌ام و همچنين در دوران تحصيل در رشته تربيت بدني با قهرمانان و ورزشكاران مختلفي ارتباط داشته‌ام، متاسفانه دريافتم كه ورزشكاران حرفه‌اي كشورمان به كتاب و كتاب‌خواني روي خوشي نشان نمي‌دهند و اين امر در همه حال، گوشه‌اي ذهن من را درگير خود ساخته است و بايد براي رفع اين مشكل و بهره‌گيري ورزشكاران از كتاب‌هايي نظير «طراحي رژيم‌هاي غذايي براي ورزشكاران» نهاد‌هاي مسوول در امر ورزش كشور از سازمان تربيت بدني تا فدراسيون‌ها و مسوولان كاروان‌ها و اردو‌هاي تيم‌هاي ملي و ورزشي به اين امر بهاي بيشتري دهند و سرمايه‌گذاري مناسب‌تري نيز براي آن صورت بگيرد.

كتاب «طراحي رژيم‌هاي غذايي براي ورزشكاران» از سوي انتشارات علم‌ و حركت در 2200 نسخه، 272 صفحه و بهاي 56000 ريال منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط