جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۲
دريايي از گوهرهاي معارف قرآني

كتاب «انسان از آغاز تا انجام» نوشته علامه سيد محمدحسين طباطبائي با ترجمه و تعليقات صادق لاريجاني به كوشش سيدهادي خسروشاهي از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ سوم رسيد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر ترجمه‌اي از كتاب «الانسان» به قلم علامه طباطبائي است كه در سه رساله به رشته تحرير در آمده است.

نحوه آفرينش انسان چگونه بود؟ فلسفه خلقت چه بود؟ در اين دنيا چگونه بايد باشد. پس از آن و در دنياي ديگر، مراحل انسان چيست؟ قبر، برزخ، نامه اعمال و... همه اين مراحل از موضوعاتي‌اند علامه طباطبائي در «كتاب الانسان» آنها را كاويده و وجود آدمي را در سه مرحله قبل از دنيا، در دنيا و بعد از دنيا بررسي كرده است. بر اين اساس اين اثر سه رساله  الانسان قبل‌الدينا، الانسان في‌الدنيا و الانسان بعدالدنيا را دربر دارد.

رساله سوم كه از حيات پس از مرگ بحث می‌كند، از همه مفصل‌تر است. انديشه بلند علامه(ره) در اين حركت فكري، لطايف قرآني بسياري از خود بر جاي گذاشت كه هر يك به نوبه خود افكار ناب ديگري را می‌طلبد. «تفسير قرآن با قرآن» همّ اصلي ايشان در اين رساله‌هاست. اين شيوه تفسيري گاه معاني بديع و جالبي براي آيات قرآني می‌يابد، معاني‌اي كه در عين بلندي، از حدود ظواهر آن تجاوز نمی‌كند و در حقيقت مشكل اصلي در تفسير نيز همين است كه معاني تفسيري، من عندي نبوده و از بطن قرآن جوشيده باشد و همين اعضال و اشكال است كه تفسير بزرگ الميزان و نيز اين رسائل مختصر را ارزش‌مند می‌سازد.

بسياري از مفسران، مباحث دقيق عقلي يا معارف تجربي را به قرآن نسبت می‌دهند در حالي كه از ظواهر آن بسيار دور است و بنابراين هيچ حجتي در انتساب آن به قرآن ندارند. البته اين بدان معنا نيست كه مباحث دقيق عقلي و فلسفي يا تجربي به كار فهم قرآن نمی‌آيد، بلكه بايد گفت در بسياري از موارد در فهم ظواهر قرآني دخيل است. 

دخالت معرفت‌هاي عقلي و تجربي در فهم قرآن ـ ‌و روايات ‌ـ خود مساله زنده و پرجوانبي است كه تنقيح آن محتاج به عنوان مستقلي است و غرض در اين‌جا فقط اشاره به اين نكته است كه يكي از مشخصات اصلي رسائل فعلي، تفسير قرآن با قرآن است و در عين حال اين مطلب منافاتي با به كار گرفتن معرفت‌هاي عقلي ندارد، كه اين حقيقت با مطالب متن كتاب حاضر، كاملا روشن خواهد شد. 

چاپ سوم كتاب «انسان از آغاز تا انجام» در شمارگان 3000 نسخه، 356 صفحه و بهاي 57000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط