یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۵
ايوب آقاخاني زندگي «رودكي» را نمايشي كرد

نمايش «رودكي، جادوگر واژگان سبز» به نويسندگي و كارگرداني ايوب آقاخاني از 19 شهريور به روي صحنه رفته و تا اواخر مهر در تالار علامه فرزان شهر بيرجند بر صحنه می‌ماند. اين نمايشنامه در سال 86 به كارگرداني علي پويان در تالار وحدت اجرا شده است._

آقاخاني به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: در اجراي اين نمايش به عناصر كليدي و نشانه‌هاي تاريخي زندگي رودكي وفادارم؛ ولي در حواشي نمايشنامه به اصول دراماتيك وفادارم نه تاريخ.

وي ادامه داد: اين نمايشنامه در سال 86 به كارگرداني علي پويان به بدترين شكل ممكن اجرا شد و بخش‌هاي زيادي از نمايشنامه مورد دست‌كاري قرار گرفت و هرگز ارزش‌هاي حقه اين نمايش به ديد و نظر مخاطبان نرسيد. به عنوان نمونه يكي از كليدی‌ترين صحنه‌هاي نمايشنامه به دليل عدم موفقيت در يافتن بازيگر مناسب براي آن نقش كاملا حذف شد و اصلا توجهي به تاثير احتمالي اين صحنه روي باقي نمايشنامه نشد. این صحنه مربوط به مواجهه رودكي با مادرش بود.

آقاخاني افزود: صحنه‌هاي نمايشنامه به شکل اتصالي و پي در پي به شكل كاملا دبستاني اجرا شد و چون اين صحنه‌ها حاوي ديالوگ‌هاي مهمي بود، مطلب دريافت نشد و وقتي صحنه‌هايي با اين اهميت دريافت نشود، بديهي است كه روند کلی نمايشنامه نیز توسط مخاطب دريافت نخواهد شد.

وي توضيح داد: اين نمايشنامه اكنون با حضور 38 بازيگر و در مجموع گروهي 52 نفره از 19 شهريور در تالار علامه فرزان شهر بيرجند به روي صحنه رفته و اجراي آن تا اواخر مهر ادامه دارد. خوشحالم علی‌رغم تلف شدن اين نمايشنامه در سال‌های گذشته، اجراي فعلی و موفق آن توسط هنرجويان دوره آموزشي كارگرداني تئاتر در بيرجند با استقبال تماشاگران روبرو شده است.

نمايش «رودكي، جادوگر واژگان سبز» در استان‌هاي هم‌جوار خراسان جنوبي هم اجرا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط