شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۱
ماندگاري فرهنگ رضوي در سايه پژوهش‌هاي بومي و ملي

كارشناسان نشست رسانه‌اي جشنواره امام رضا(ع) كه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامي گردهم آمده بودند، ماندگاري و تعميق فرهنگ رضوي را از طريق فعاليت‌هاي پژوهش ميسر خواندند و انتشار كتاب از مقالات برگزيده استان‌هاي كشور با عنوان «مجموعه مقالات پژوهشي جشنواره هشتم» را از جمله اقدامات نهايي اين جشنواره برشمردند كه با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت خواهد گرفت._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين برنامه كه صبح امروز(شنبه) برپا شد،دكتر محمدرضا مرندي، مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رييس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دكتر مصطفي اديب، رييس كارگروه پژوهشي جشنواره امام رضا(ع) و دكتر علاءالدين رحيمي، از كارشناسان پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامي، در جمع اصحاب رسانه‌ها، ضمن بيان فعاليت‌هاي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در هشتمين جشنواره امام رضا(ع)، برخي از رويكردهاي استاني اين برنامه را در عرصه‌هاي گوناگون پژوهشي، فرهنگي، هنري، سينمايي و رسانه عنوان كردند.

در ابتداي اين برنامه دكتر محمدرضا مرندي، مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، با اشاره به رويكردهاي جديد نظام جمهوري اسلامي ايران در حوزه‌هاي فرهنگي، توجه به فرهنگ بومي اسلام ايراني كه اهل‌بيت(ع) نقطه ثقل انديشه‌هاي آن به شمار مي‌آيند را در شمار اولويت‌ها خواند و گفت: اين مركز در اين دوره سومين تجربه همكاري خود را با جشنواره امام رضا(ع) تجربه مي‌كند و قرار است ما در حوزه‌هاي پژوهشي و در قالب ارتباط با 15 استان، طرح‌هاي پژوهشي را ساماندهي كنيم.

وي با تاكيد بر اين كه «در مقوله فرهنگ به اولويت‌هاي نخستين اين حوزه توجه داريم» توضيح داد: اين نگاه و توجه كاربردي است و معتقديم مانند ساير عرصه‌هاي علمي، حوزه فرهنگ نيز بايد مطالعات خود را به سوي پژوهش‌هاي كاربردي سوق دهند. لذا تصميم داريم اين تلقي نادرست كه فرهنگي كاربردي ندارد يا اين كه فرهنگ ديني مربوط به گذشته است و امروز به كار نمي‌آيد را اصلاح كنيم.

رييس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ادامه داد: با انجام پژوهش‌هاي فرهنگي در حوزه معارف امام رضا(ع) كه به عالم آل محمد(ص) مشهورند، مي‌خواهيم فعاليت‌هاي اين جشنواره را ماندگار كنيم و آن را با ورود به عرصه‌هاي پژوهشي تعميق بخشيم، چرا كه كتاب خدا در كنار آموزه‌هاي اهل‌بيت پيامبر(ص) در تمامي عرصه‌هاي زندگي به ويژه عرصه‌هاي فرهنگي راهگشاست.

دكتر مرندي در پاسخ به اين پرسش كه «در حوزه كتاب كه يكي از دستاوردهاي پژوهش است، چه فعاليت‌هايي در اين جشنواره انجام خواهد شد؟» گفت: ‌اين مركز مجموعه فعاليت‌هايي را به طور عام و در عرصه‌هاي گوناگون دارد كه توجه به كتاب و تاليف در اين حوزه، يكي از اين مباحث به شمار مي‌آيد. همچنان كه اين مركز اكنون انتشار 30 كتاب را در دست اقدام دارد و تا پايان سال 100 عنوان اثر ديگر را نيز منتشر و روانه بازار نشر خواهد كرد.

دكتر مصطفي اديب، رييس كارگروه پژوهشي جشنواره امام رضا(ع) نيز در تكميل پاسخ اين سوال، با اشاره به ابعاد گوناگون توجه به فرهنگ ديني كه استان‌هاي كشور در برپايي جشنواره امام رضا(ع) دارند، اظهار كرد: در اين باره مقالات متعددي در استان‌هاي گوناگون ارايه مي‌شوند و ما تصميم داريم مقالات برگزيده در حوزه‌هاي تخصصي هر استان را پس از تاييد كميته علمي هر استان و تاييد اين پژوهشگاه، بر اساس تفاهم‌نامه‌اي كه در اين حوزه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به امضا رسيده است، در قالب كتابي با عنوان «مجموعه مقالات پژوهشي جشنواره هشتم» منتشر كنيم.

وي افزود: همچنين اين پژوهشگاه در نظر دارد مقالات استان‌هاي سراسر كشور كه بار علمي لازم دارند را به تناوب در فصلنامه پژوهشي اين مركز منتشر كند و اين حركت استاني را ملي سازد.

دكتر اديب با تاكيد بر اين كه اين جشنواره نه تنها ملي، بلكه حركتي بين‌المللي است كه در بيش از 30 كشور جهان با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار مي‌شود، تصريح كرد: اين جشنواره فرصت بسيار مغتنمي است تا فرهنگ ناب رضوي را در سطح كشور اشاعه دهد. اين جشنواره در شرايطي برگزار مي‌شود كه دشمن تهاجم فرهنگي اقدامات خود را آغاز كرده و جنگ نرم را در پيش گرفته است. ما براي مواجهه با اين اقدامات در آموزه‌هاي ديني‌مان راه‌كارهاي فراواني داريم كه يكي از آنها استفاده از فرهنگ ناب رضوي است.

دكتر مرندي درباره نحوه كاربردي كردن نتايج و دستاورد پژوهش‌هاي اين جشنواره توضيح داد: ابتدا نظارت مي‌كينم تا اين تحقيقات بر اساس اسلوب و شرايط پژوهش به رشته تحرير درآيند، يعني از پژوهش براي پژوهش به دور باشند، در خلاء تدوين نشده باشند و از همه مهم‌تر، نگاهي به رفع مشكلات خودمان داشته باشند. در ادامه اين پژوهش‌ها را در قالب‌هاي گوناگون منتشر مي‌سازيم تا دستگاه‌ها و نهادهاي اجرايي كه در بخش‌هاي مختلف فرهنگي فعاليت دارند، به تناسب از اين دستاوردها در برنامه‌ريزي‌ها و عملياتي كردن طرح‌ها استفاده كنند.

در ادامه دكتر علاءالدين رحيمي، از كارشناسان پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، با اشاره به رويكردها و راهبردهاي عملي اين پژوهش‌ها در حوزه‌هاي فرهنگي گفت: كشف نيروهاي انساني كه به تنهايي در شهرهاي گوناگون به جايي نمي‌رسند، از جمله اقداماتي است كه در مسير طرح‌هاي پژوهشي اين جشنواره نگاه ويژه‌اي به آن شده است. در اين مسير و بر اساس اقدامات انجام شده، نويسندگان شهرستاني و فيلم‌نامه‌نويسان نقاط گوناگون، ديگر گمنام نمي‌مانند، بلكه با شناسايي آنها و توانمندي‌هايشان مي‌توانيم از آنها در زمينه‌هاي گوناگون استفاده كنيم.

وي اضافه كرد: به عنوان نمونه، مي‌توان به فعاليت‌هاي باستان‌شناسي طرح «در مسير امام رضا(ع) از مدينه تا مرو» اشاره كرد كه در راه خود بسياري از ناگشوده‌ها را كشف مي‌كند. به بركت وجود امام رضا(ع) در شهر مشهد، آثار فراواني از ادبيات فولكور ايراني به ويژه در ادبيات خراسان وجود دارد كه جمع‌آوري آنها، گنجينه بزرگي براي توليد آثار ادبي ملي به شمار مي‌آيد.

استان‌هاي گوناگوني در طرح‌ها پژوهشي برپايي هشتمين جشنواره امام رضا(ع) شركت دارند كه فعاليت هريك در موضوعي خاص ساماندهي خواهد شد. به عنوان نمونه، استان قم با موضوع «انتظار و مهدويت در آموزه‌هاي رضوي»، استان مركزي با شعار «مهرورزي در كلام و شعار رضوي»، استان ايلام با موضوع «خدا و تجلي توحيد در انديشه رضوي، استان تهران در زمينه «آراي تفسيري امام رضا(ع)»، استان زنجان در حوزه جلوه‌هاي معرفتي امام رضا(ع) در مناظرات»، استان خراسان شمالي با موضوع «جشنواره تئاتر رضوي»، خراسان جنوبي در حوزه سينما، استان خراسان رضوي با موضوع «جاده ولايت از مدينه تا مرو» و «بخش طب‌الرضا» كه از سوي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با همكاري ساير مراكز دانشگاهي انجام خواهد شد، استان گيلان با موضوع «نماز در آموزه‌هاي رضوي» و استان كرمانشاه با موضوع «فرهنگ رضوي در زبان و ادبيات فارسي» در برگزاري اين جشنواره فعاليت دارند.

افتتاحيه هشتمين جشنواره امام رضا(ع) روز شنبه(17 مهر ماه) در قم برگزار خواهد شد و مراسم اختتاميه آن 26 مهر ماه در مشهد برپا مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها