سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۰
«دايره‌المعارف اديان زنده جهان» در راه است

«دايره‌المعارف اديان زنده جهان» نوشته «ماري‌ پت ‌فيشر» ماه آينده منتشر مي‌شود. فيشر در اين كتاب تنها اديان پويا و تأثيرگذار بر نظام جهاني را موضوع بررسي‌هايش قرار داده است._

مرضيه سليماني، مترجم اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار داشت: فيشر براي ارايه شرحي روشن و واقع‌بينانه‌تر از اديان مختلف، عبارت‌هايي از متون مقدس هر دين و گفت‌وگو با رهبران برجسته اين اديان را نيز ضميمه كتابش كرده است.
 
وي به برخي از اديان مورد بررسي در اين اثر اشاره كرد و گفت: اين كتاب علاوه بر اسلام، مسيحيت و يهوديت، ادياني نظير آيين‌هاي رايج در ميان قبايل مختلف و اديان جديد كه با عنوان «نهضت‌هاي ديني» از آنها ياد مي‌كند را نيز معرفي كرده است. 

وي درباره معيارهاي نويسنده در انتخاب اديان گفت: فيشر در مقدمه اثرش، اين ملاك‌‌ها را معرفي و شرح داده است. مقصود او از دين زنده، ديني است كه اديان پيشين را به‌كلي منسوخ نكرده، اما تا اندازه‌اي بر آن مسلط شده است. وي ديني كه پيروان اندك دارند را به عنوان ديني پويا و زنده در نظر نمي‌گيرد، زيرا اين اديان تأثيري در نظام جهاني ندارند.

سليماني يادآور شد: بر اساس نظر فيشر، بسياري از نهضت‌هاي ديني شكل گرفته در دوران مدرن، از دل اديان بزرگ بيرون مي‌آيند و بسياري از آنها نيز دوباره در اين اديان ذوب مي‌شوند. تعدادي از نهضت‌هاي تازه شكل گرفته نظير؛ آيين سيك نيز به ديني مستقل تبديل شده و پيرواني را نيز به خود جلب كرده‌اند. 

كتاب «دايره‌المعارف اديان زنده جهان» اوايل دي ماه از سوي نشر علم منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط