شنبه ۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۱
بررسي علم‌النفس از دريچه فلسفه

علم‌النفس و مطالعه آن، تاریخچه‌ای به قدمت عقلانيت دارد. كتاب «علم‌النفس فلسفي» از آخرين آثاري به شمار مي‌آيد كه اين موضوع را از دريچه فلسفي كاويده است._

محمدرضا روحاني، مسوول تدوين و نشر موسسه آموزشي امام خميني(ره)، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب را متني آموزشي در مقطع كارشناسي ارشد برشمرد كه با استفاده از درس‌هاي غلامرضا فياضي تدوين شده است.

وي با اشاره به تدوين اين كتاب در 32 موضوع گفت: محمدتقي يوسفي، مسووليت تدوين اين درس‌ها را عهده‌دار بود.

روحاني ادامه داد: «علم‌النفس فلسفي» اصطلاحي است كه شايد با اين تركيب كمتر شنيده شده باشد، اما مباحث آن از ديرباز مطرح بوده، به گونه‌اي كه بخش چشم‌گيري از آثار فلاسفه‌اي از يونان باستان نظير افلاطون و ارسطو و دانشمندان ديگر را به خود اختصاص داده است. 

علم‌النفس و  مطالعه آن تاریخچه‌ای به قدمت عقلانيت دارد. هومر، فيلسوف يونان باستان، از نخستين افرادي است كه انسان را مرکب از نفس و جسم دانست. تالس، دیگر فیلسوف یونانی از نفس به عنوان محرک یاد مي‌کند و همه اشیا را دارای نفس می‌داند. 

علم‌النفس فلسفي بر اساس اصول عقلي به بحث‌هايي درباره نفس مي‌پردازد، از جمله اين که آيا نفس بسيط است يا مرکب؟ نحوه تجرد آن چگونه است؟ در قلمروي نفس، جبر حاکم است يا اختيار؟ رابط نفس به عنوان يک جوهر مجرد با بدن به عنوان يک جوهر مادي، چگونه است؟

روحاني در پايان خاطرنشان كرد: كتاب «علم‌النفس فلسفي» در 680 صفحه و قطع وزيري گردآمده و آذرماه امسال با بهاي 85000 ريال از سوي موسسه امام خميني(ره) منتشر و پخش آن به‌تازگي آغاز شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط