ايجاد تحول بنيادين در كتابهاي درسي بر اساس سه سند اصلي صورت ميگيرد. «فلسفه تربيت»، «سند ملي آموزش و پرورش» و «برنامه درسي ملي» عناوين اين سه سند را تشكيل ميدهند.\
دكتر محمود اماني تهراني تصريح كرد: كارشناسان وزارت آموزش و پرورش بر اساس اين سه سند، اقدام به ايجاد تغيير و تحول در محتواي كتابهاي درسي، روش ارايه محتوا و ارزشيابي از دانشآموزان كردهاند. اين تغييرات، تغييراتي نيستند كه يكباره و در سال تحصيلي جديد رخ داده باشند، بلكه اين تغييرات در ادامه تغييرات ايجاد شده در محتواي كتابهاي درسي در سالهاي متمادي صورت ميگيرند، تنها با اين تفاوت كه در سال تحصيلي 91 ـ 90 به صورت جديتر و رسميتر به اين فرآيند پرداخته ميشود.
وي ادامه داد: بر اساس يافتههاي اين سه سند به ويژه سند «برنامه درسي ملي» رويكرد جديد در رسانههاي آموزشي كه شامل كتاب درسي، فيلمهاي آموزشي، كتاب كار و راهنماي معلم ميشود، به گونهاي است كه محتواي آنها با فرهنگ و تمدن ايران و اسلام ارتباط بيشتري برقرار ميكنند، حوزههاي يادگيري متنوعي را تحت پوشش قرار ميدهند و به مفيد و مرتبط بودن آموختههاي دانشآموزان با زندگي واقعي آنها توجه خواهد شد.
دبير شوراي هماهنگي علمي سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي با اشاره به روشهاي جديد ارايه محتواي كتابهاي درسي در كلاس درس اظهار داشت: با ايجاد تحول بنيادين در محتواي كتابهاي درسي، روش ارايه آنها نيز با تغييراتي مواجه خواهند شد؛ به اين شكل كه معلمان بايد در فرآيند ياددهي ـ يادگيري، از روشي كه يادگيري فعال و سازنده دانشآموزان را دربرداشته باشد، استفاده كنند تا دانشآموزان بتوانند در توليد مفاهيم نقش داشته باشند، نه در دريافت مفاهيم.
دكتر اماني تهراني درباره شيوه ارزشيابي دانشآموزان يادآور شد: فرآيند ارزشيابي در نظام جديد آموزش و پرورش نيز بايد به گونهاي باشد تا جريان يادگيري دانشآموزان را تقويت كند، نه اين كه فقط به مقايسه آنها با يكديگر و ارايه نمره در هر درس بپردازد.
وي عنوان داشت: توليد بسته آموزشي به جاي كتاب درسي، از ديگر سياستهاي نظام آموزش و پرورش در تحول بنيادين كتابهاي درسي به شمار ميرود. در سالهاي گذشته فقط شاهد حضور كتاب درسي در مدارس بوديم، اما امروزه ديده ميشود كه براي آموزش دانشآموزان، والدين و معلمان همراه كتاب درسي، كتاب كار، كتاب راهنماي معلم، رسانههاي صوتي ـ تصويري و محيط هاي چند رسانهاي مانند لوحهاي فشرده توليد ميشود.
دبير شوراي هماهنگي علمي سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي ادامه داد: با انجام اين طرح، دانشآموزان ديگر به محتواي كتابهاي درسي محدود نميشوند و يادگيري خود را فراتر از آنچه كه در كتابهاي درسي ارايه شده، توسعه ميدهند كه اين امر باعث بروز استعدادها و تواناييهاي بالقوه آنها خواهد شد.
نظر شما