سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۸
فرهنگ ده جلدي «آفرينش‌هاي هنري» منتشر مي‌شود

نشست خبري «كتاب‌هاي در دست انتشار» موسسه تاليف، ترجمه و نشر آثار هنري(متن) صبح امروز(10خرداد) در فرهنگستان هنر برگزار شد. عليرضا اسماعيلي، مدير اين انتشارات، از تدوين و چاپ فرهنگ ده جلدي «آفرينش‌هاي هنري» نوشته علي رواقي خبر داد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نشست با حضور علي معلم‌دامغاني، رئيس فرهنگستان هنر و عليرضا اسماعيلي، مدير انتشارات موسسه تاليف، ترجمه و نشر آثار هنري(متن) برگزار شد.

در ابتدا، معلم‌دامغاني هنر كلامي را اصل هنرها دانست و افزود: يافته‌هاي جهان به صورت كلام و كلمه در جهان مادي رونمايي مي‌شود و باقي جريانات براساس آن كلام شكل مي‌گيرد. اگر نشر وجود دارد به تعبير كلام و كلمه است. از اين شيوه براي تدوين جهان استفاده مي‌كنند.

وي افزود: به اين دليل چاپ و انتشار آثار كلامي براي فرهنگستان اولويت دارد. هنرهاي كلامي براي قرار گرفتن پيش روي انسان‌ها نيازمند نوشتن و تصوير است.

در ادامه نشست، عليرضا اسماعيلي، گزارشي از فعاليت‌هاي سال گذشته موسسه (متن) ارايه كرد و افزود: با حمايت رئيس فرهنگستان هنر، سال پر باري داشتيم و هر هفته در حوزه‌هاي مختلف هنر يك كتاب چاپ شد. 

وي تصريح كرد: اين موسسه در چارچوب رسالتي كه در زمينه نشر و ترويج هنر عهده‌دار است، سعي دارد با انتشار آثاري در زمينه‌هاي مختلف از جمله فلسفه هنر و زيبايي‌شناسي، هنرهاي سنتي، هنرهاي تجسمي، معماري و شهرسازي، ادبيات، كليات و تاريخ هنر، هنرهاي صناعي، موسيقي و مجموعه مقالات، پاسخگوي نياز علاقه‌مندان و محققان اين حوزه باشد.

اسماعيلي از چاپ و انتشار آثار نفيس گفت و اضافه كرد: فرهنگ دو جلدي «شاهنامه»، پژوهش استاد علي رواقي به تازگي منتشر شده؛ اين مجموعه نقش موثري در خوانش شاهنامه و دريافت معاني دارد.

وي ادامه داد: مجموعه پنج جلدي موسيقي محلي و آييني اقوام ايراني با تحقيق و پژوهش بهمن كاظمي از ديگر آثار مهم موسسه اند. اين مجموعه به «موسيقي قوم كرد»، «موسيقي قوم تالش» و «موسيقي ايلام» اختصاص دارد.

اسماعيلي بيان داشت: «گلبانگ سربلندي» نيز كتاب ديگري است كه بررسي و تحليل اجزا و شيوه‌هاي آواز و آوازخواني را در بر مي‌گيرد. به همراه اين كتاب پنج لوح فشرده كه نخستين صفحات ضبط‌ شده آواز عصر قاجار را در برمي‌گيرند، ارايه شده اند.

وي تصريح كرد: مجموعه نه جلدي ميراث روستايي گيلان، زيرنظر محمود طالقاني، نيز با رويكرد احياي معماري سنتي و بومي كشور در دست انتشار است. تاكنون چند جلد آن به چاپ رسيده اند.

اسماعيلي بيان داشت: در حال حاضر آماده‌سازي و چاپ نسخه‌هاي خطي ديگر در برنامه كار اين موسسه گنجانده شده است كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به شاهنامه شاه تهماسب اشاره كرد. اين اثر نفيس شامل 118 نگاره موجود در موزه هنرهاي معاصر تهران و چندين نگاره ديگر در موزه‌هاي خارج از كشور است. با ارتباط با مجموعه‌داران خصوصي و مراكز مختلف در صدديم اين مجموعه كامل چاپ و منتشر شود.

وي درباره چاپ «نسخه خطي هزار و يك‌شب»، شاهكار هنري دوره قاجار، نيز گفت: فرهنگستان هنر در نظر دارد اين شاهكار هنري دوره قاجار را به شكل شايسته‌اي آماده چاپ و نشر كند. اين كتاب بعد مردم شناسي دارد.

اسماعيلي با بيان اينكه فرهنگستان هنر شناساندن ذخاير هنري و ميراث فرهنگي اين مرز و بوم را از وظايف خود مي‌داند، اظهار داشت: مجموعه ارزشمندي از حدود 500 اثر هنري موجود ايران در مجموعه‌هاي لهستان را همراه مقالاتي در همين زمينه، در كتابي با عنوان «شاهكارهاي هنر ايران در مجموعه‌هاي لهستان» براي نخستين بار در ايران و جهان به دو زبان انگليسي و فارسي منتشر خواهد شد.

اسماعيلي از تدوين و چاپ فرهنگ ده جلدي «آفرينش‌هاي هنري» نوشته علي رواقي خبر داد و افزود: هدف از اين پژوهش گردآوري اضافه‌هاي هنري از متون مختلف به منظور بررسي روند حركت آفرينش‌هاي هنري در دوره‌هاي گوناگون ادبي فارسي است.

وي گفت: همچنين اين موسسه تاكنون با شناسايي و تصحيح نسخه‌هاي كهن و رسالات هنري، توانسته است چندين نسخه خطي، مانند قرآن به خط عليرضا عباسي، ديوان حافظ به خط وصال، جامع الحان، پندنامه لقمان حكيم به خطر ميرعماد، ترجمه منظوم چهل حديث نبوي به خط شاه محمود نيشابوري، مصحف روشن و در بخش موسيقي دره‌التاج قطب‌الدين شيرازي را منتشر كند.

اسماعيلي افزود: تاكنون تعدادي از كتاب‌هاي منتشر شده توسط موسسه (متن) به عنوان كتاب درسي دانشگاهي انتخاب شده و همچنين عناويني چند از كتاب‌هاي اين موسسه موفق به دريافت جايزه‌هاي مختلف كتاب سال، كتاب فصل و كتاب تقديري شده است .

اين نشست با پرسش و پاسخ ادامه يافت و معلم‌دامغاني در پاسخ به خبرنگار (ايبنا) درباره ضعف انتشار كتاب در حوزه «تئاتر و سينما» اظهار داشت: تئاتر و سينما از هنرهاي پرخرج‌تر است. در كشور ما غير از چند زمينه سابقه ديرينه‌اي ندارد و با اشكال تصوير مي‌شود.

وي افزود: در زمينه نقالي و هنر نمايش سه عنوان كتاب سال گذشته منتشر شده و چند اثر در حوزه سينما، چون راهنماي ادبيات و فيلم و فلسفه سينما در دست انتشار است.

انتشارات فرهنگستان هنر از اواسط سال 1383 با اخذ پروانه نشر به طور مستقل به چاپ و نشر كتاب‌هاي تاليفي و ترجمه‌اي در حوزه هنر پرداخته است. با گسترش فعاليت‌هاي اين انتشارات و با توجه به كمبود ناشران تخصصي در حوزه هنر، پس از موافقت شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاسيس موسسه تاليف، ترجمه و نشر آثار هنري «متن» در سال 1387، اساسنامه اين موسسه در شوراي هنر تصويب شد و اين انتشارات از اوايل مرداد 1388 در قالب موسسه وابسته به فرهنگستان هنر فعاليت خود را ادامه مي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها