دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
كتاب‌درماني شيوه‌اي براي حل مشكلات از طريق افزايش آگاهي است

آرزو صارم، جانشين مدير غرفه كتابدرماني گفت: كتاب‌درماني شيوه‌اي است كه مي‌كوشد مسايل زندگي انسان را از طريق خواندن ومطالعه كردن آثار مرتبط در حوزه اجتماعي و روانشناسي، حل كند.-

صارم در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: آگاهي از زمينه‌هاي سياسي،اجتماعي،ديني،اقتصاد،فرهنگ و روابط اجتماعي مي‌تواند بخش‌هاي گوناگون زندگي فردي و اجتماعي بشر را هدايت كند اما متاسفانه كتاب‌‌درماني در ايران هنوز نتوانسته به ايداه‌آل و اهداف متعالي خود برسد.

جانشين مدير غرفه كتاب درماني درباره عوامل و موانع پيشرفت كتاب‌درماني در ايران گفت: مهم‌ترين مشكل استفاده از اين روش تامين منابع بخش لاتين و اورجينال است. منابع لاتين و زبان اصلي به دليل رعايت نشدن حق كپي‌رايت در ايران مشكل قديمي بودن دارند و متاسفانه كتاب‌هاي تحقيقي و پژوهشي پربار و غني در بخش تاليفي، وجود ندارند تا به طور اختصاصي نياز‌هاي ما را در اين بخش برآورده كنند.

صارم افزود: درايران روانشناسان وجامعه‌شناساني كه به طور اختصاصي در حوزه كتاب‌درماني قلم بزنند، نداريم و براي ارايه كتاب‌هاي ويژه كتاب‌درماني بايد به سراغ آثار روانشناسي و جامعه‌شناسي لاتين برويم كه به دليل نداشتن حق كپي رايت نمي‌‌توانيم آثار جديدي در اين بخش عرضه كنيم و بيشتر كتاب‌هاي اين حوزه گرفتار كتاب‌سازي و پديده انتشار مشابه از يك اثر خوب خارجي، هستند.

وي درباره غرفه كتاب درماني و سابقه حضور آن و دليل راه‌اندازي اين غرفه در نمايشگاه كتاب اظهار كرد: در طول بيست و شش دوره برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران اين غرفه هر سال در نمايشگاه كتاب داير بوده است.

وي با بيان اين‌كه غرفه كتاب‌‌‌درماني امسال فقط با پنج عنوان كتاب جديد و در مجموع با 167 عنوان اثر مكتوب وارد نمايشگاه كتاب شده است، عنوان كرد: نمايشگاه‌ كتاب تهران بهتر است به صورت تخصصي غرفه‌بندي شود تا مخاطبان بتوانند در راهرو‌‌هاي ويژه كه شامل غرفه‌‌هاي كتاب‌هاي يك حوزه خاص است به راحتي آثار مكتوب مورد نياز خود را پيدا كنند.

صارم با اشاره به اين‌‌كه ميزان رضايت از كتاب بايد بر اساس معيار جامعه و مخاطب ارزيابي شود، اظهار كرد: در همه جاي دنيا فيلم و كتاب كمپاني دارند اما در ايران با فقر فرهنگي روبه‌رو هستيم و بايد اين دو پديده در ايران جايگاه مشخص و مناسب‌‌‌تري پيدا كنند.

جانشين مدير غرفه كتاب درماني با بيان اين‌كه جامعه‌شناسي و فرهنگ بيشترين نياز مردم در حوزه كتاب‌درماني در جامعه امروز هستند، اظهار كرد:جامعه‌شناسي نياز به شناخت پژوهشي ويژه‌اي در بخش كتاب‌درماني دارد و بهتر است كتاب‌هاي هنري در بخش بافندگي، خياطي، گلدوزي، طراحي دركوراسيون داخلي و خانه‌داري علاوه بر برنامه‌هاي رسانه ملي، در آثار مكتوب هم دنبال شود.

وي درباره محدوديت انتشار كتاب‌هاي هنري در زمينه اجتماعي گفت: متاسفانه به دليل گران بودن چاپ چند رنگ براي توليد كتاب در بخش پوشاك ، طراحي و خياطي با محدوديت بودجه روبه‌‌رو هستيم.

صارم افزود: براي تغيير قطع كتاب‌های هنری مانند خياطي و هنر‌‌هاي ديگر با مشكل گراني چاپ و نبود كاغذ مواجهيم زيرا فقط كاغذ قطع رقعي و وزيري وجود دارد و انتشار شكل‌هاي ديگر کتاب در قطع های دايره و مستطيل و مربع به دليل ريزش كاغذ و گراني چاپ، با استقبال نشدن از سوي مخاطب روبه‌رومي شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • rahele ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    کتاب درمانی یعنی احساس خوب با خواندن کتابهای خوب . خواندن رمانهای بزرگ، داستانها و شعرهای خوب، تا به ما کمک کند تا از موقعیتهای دشوار، احساسات بد و فکرهای بد عبور کنیم به ما در کانال داستان درمانی بپیوندید👌🏽👌🏽👌🏽👌🏽https://telegram.me/ketabdarmani

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط