شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹
کتابی برای رهایی از خصومت در تاریکی/ نگاهی به «معجم الاحادیث المعتبره»

کتاب معجم الاحادیث المعتبره نوشته آیت‌الله محمدآصف محسنی از مجموعه منشورات نشر ادیان در سی‌ودومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی به عنوان کتاب برگزیده بخش دین در گروه حدیث انتخاب شد. این کتاب افق پاک و درخشانی را بر چهره مذاهب اسلامی خواهد گشود و آنها را از سایه شوم احادیث جعلی، ناصحیح، افراط زا، کینه آور، و در نهایت پیروان مذاهب اسلامی را از خصومت در تاریکی خارج خواهد کرد. ​

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم- در محفل تجلیل از کتاب‌های برتر در سطح بین المللی، کتاب هشت جلدی «معجم الاحادیث المعتبره» نوشته آیت الله محسنی که از سوی نشر ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب قم منتشر شده است، در سه دوره، و در سه رقابت، به عنوان کتاب برتر و اول در بخش دین، گروه حدیث.شناخته شده است.
- مرتبه نخست دربیست ‌و هفتمین دوره جایزه کتاب‌ فصل
- مرحله دوم در شانزدهمین دوره کتاب سال حوزه 
- مرحله سوم در بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال،

 این کتاب حاضر، با گرد‌آوری مجموعه‌ای بزرگ از احادیث معتبر شیعه، در موضوعات مختلف اخلاقي، فقهي، عبادي، اجتماعي، اعتقادي، رجالي و تاريخي، جایگاهی ویژه در میان تألیفات حدیثی موجود به دست آورده است. در اين كتاب ابتدا مجموعه رواياتي در زمينه عقل و علم، نشانه‌هاي كمال عقلاني، صفات و بايسته‌هاي علما، نهي از قول به غير علم، هشدار در مورد بدعت‌هاي خطرناك و نقش عالمان ديني در جلوگيري از اين بدعت‌ها، عدم معذوريت جاهل قاصر نزد خداوند متعال و آمدن حكم هر چيزي در قرآن و سنت نقل شده است. آنگاه احاديثي در موضوعات گوناگون اصول فقه مانند ضرورت اجتهاد و تقليد، حجيت كتاب و سنت، قاعده لاضرر، بطلان قياس، حكم تعارض روايات با يكديگر، حجيت خبر واحد، برخي از قواعد فقهي استخراج شده از احاديث معصومين و احكام اوليه و ثانويه ارائه شده شده است. در ادامه به معرفي برخي روات حديث به ترتيب حروف الفبا پرداخته شده و روايات حدود دويست راوي در موضوعات مختلف نقل شده و ديدگاه علماي رجال در مورد وثاقت اين راويان نيز درج شده است. ذكر رواياتي در مورد توحيد، عدل، معارف قرآني، معاد، نبوت انبياي الهي و داستان زندگي آنان از ديگر مندرجات اين مجلد است.

مؤلف، با نگاهی سخت‌گیرانه به رجال و سند احادیث، اعتبار منابع و اسناد آنها را به دقت بررسی کرده است. این دقت نظر به حدّی است که می‌توان ادعا کرد احادیث این مجموعه مورد قبول تمام صاحب‌نظران حدیث و معارف اسلامی خواهد بود.

پدیدآورنده این اثر، هر چند خواسته است با اجتناب از نوشتن شرح و تعلیقه، حجم کتاب را کاهش دهد اما در پاره‌ای موارد ضروری، تعلیقه‌های مفیدی را بر مطالب کتاب افزوده است.
وی در این تعلیقه‌ها، یا برخی ابهام‌های موجود را یادآور شده، یا گروهی از مطالب ارائه شده را به نقد کشیده یا دسته‌ای اشتباهات موجود را تصحیح کرده است. در برخی نقاط نیز به توضیح یا تخریج گروهی از موضوعات پرداخته است.

معجم الاحادیث المعتبرة، افق پاک و درخشانی را بر چهره مذاهب اسلامی خواهد گشود و آنها را از سایه شوم احادیث جعلی، ناصحیح، افراط زا، کینه آور، و در نهایت پیروان مذاهب اسلامی را از خصومت در تاریکی خارج خواهد کرد.

معجم الاحادیث المعتبرة، استخراج، تصفیه منابع فرهنگ، تمدن و خرد دینی است. این کتاب هشت جلدی، تلاش ده ساله ی عالِمی کهن، در اوج پختگی خرد و دانش دین، و فهم مقتضیات زمان و عصر، و پس از تالیفِ بیش از یکصد و پنجاه جلد کتاب تخصصی و ابتکاری است.

معجم الاحادیث المعتبرة، بار سنگین دفاع و یا توجیه و تفسیر مشقت آور دریایی از احادیث ناصحیح را از دوش عالمان اهل تشیع پایین آورد. و دست بدخواهان را که به استهزاء بلند شده بود نیز کوتاه گرداند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها