شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۶
توصيه هاي آيت‌الله مكارم شيرازي براي توسعه مطالعه

آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازي در ديدار دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور 4 توصيه براي توسعه مطالعه مفيد ارائه كرد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آيت‌الله مكارم شيرازي در اين ديدار، مطالعه كتاب را امري مهم و در عين حال پيچيده خواند و گفت: ملتي كه بيشتر مطالعه مي‌كند بي‌شك به پيشرفت بيشتري دست خواهد يافت.

وي خواستار ايجاد انگيزه‌هاي مطالعه و تشويق اقشار مختلف به استفاده از مطالعه از طريق رسانه‌ها، تريبون‌‌هاي نماز جمعه و ... شد و افزود: در فرصت‌هايي چون نمازجمعه و ديدار با علما و مراجع بايد لزوم توسعه مطالعه از طريق سخنرانان بيان شود و در اين رابطه فرهنگ‌سازي صورت گيرد.

وي پيشنهاد كرد: نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در اين امر پيش‌قدم شود و با تصويب طرحي در ارتباط با توسعه مطالعه، آن را به اطلاع همه نهادهاي علمي و مراكز مختلف برساند تا هركس در اين راه نقش خود را ايفا كند. 

وي مطالعه را ورزش روح خواند و اظهار داشت: با وجود اين كه مطالعه، ورزش روح است و اين نسبت به ورزش جسم داراي اهميت بيشتري است، بودجه اختصاص‌ يافته به آن نسبت به ورزش به هيچ‌وجه قابل مقايسه نيست.

استاد حوزه علميه قم از برگزاري مسابقات مختلف كتابخواني، اعطاي جوايز، ايجاد فضاهاي زيبا براي مطالعه و پذيرايي مناسب از افراد كتابخوان به عنوان امور ديگري در راستاي ايجاد انگيزه در ميان افراد مختلف براي مطالعه ياد كرد.

وي يكي از عوامل پايين بودن سطح مطالعه در ميان اقشار مختلف جامعه را عدم شناخت كتب مفيد توصيف كرد و ادامه داد: اقشار مختلف كودكان، روستاييان، بزرگسالان و ... عموما اين سؤال را مطرح مي‌كنند كه چه كتاب‌هايي مفيدند و مي‌توان از آنها استفاده كرد.
وي ادامه داد: پاسخ به اين سؤال به طبقه‌بندي و معرفي كتب مفيد نياز دارد تا هر‌كس گمشده خود را پيدا كند و از سرگرداني درآيد.

آيت‌الله مكارم شيرازي در قسمت ديگري از سخنان خود با اشاره به رشد 50 درصدي بودجه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور براي تجهيز و توسعه كتابخانه‌هاي عمومي اضافه كرد: اين مبلغ رقم ناچيزي است و دولت بايد به مطالعه توجه ويژه‌اي نشان دهد.

وي خواستار توجه جدي دولت به بودجه كتابخانه‌ها شد و ادامه داد: اين بودجه خصوصا در بخش‌هاي تشويقي بايد با سرمايه‌گذاري بيشتري همراه شود.

استاد حوزه علميه قم استفاده از افراد كتابشناس در كتابخانه‌هاي عمومي كشور را ضروري دانست و گفت: به منظور بهره‌مندي كتابخانه‌ها از كتاب مفيد و جلوگيري از ورود كتاب‌هاي مضر به آنها، بايد از افراد كتابشناس كه با داشتن تخصص، خطا را از صواب تميز مي‌دهند بهره گرفت.

وي با بيان اين‌كه تعداد كتب چاپ‌شده در سال بسيار افزايش يافته‌است و ارزيابي دقيق هر يك از آنها از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با مشكلاتي مواجه است، افزود: كتابخانه‌هاي عمومي نبايد به ارزيابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اكتفا كنند و خود بايد براي ورود كتاب به كتابخانه بررسي جداگانه‌اي صورت دهند.

وي ادامه داد: هر اندازه به گسترش مطالعه اهميت مي‌دهيم بايد به انتخاب درست كتاب‌ها هم اهميت دهيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها