شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۵
حرفه‌اي‌ها هم كتاب مي‌خواهند

دوچرخه‌سوار برتر قاره پهناور آسيا عنوان كرد: در كشورمان براي رشته دوچرخه سواري تعدادي كتاب وجود دارد كه پيشكسوتان و نام‌داران كشور تاليف كرده‌اند اين آثار آموزشي‌ و براي دوچرخه‌سواران مبتدي بسيار مناسبند، اما ورزشكاراني كه در سطح حرفه‌اي به فعاليت مي‌پردازند، از منابع مناسبي برخوردار نيستند.

قادر ميزباني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: در بسياري از سفر‌هاي داخلي و خارجي كه با ورزشكاران ديگر كشور‌ها هم‌سفر بوده‌ام و بارها مشاهده كرده‌ام كه آنان به همراه خود چندين كتاب ورزشي و غير ورزشي دارند و آن‌ها را مطالعه مي‌‌كنند، اما متاسفانه بسياري از ورزشكاران ايراني در زمينه مطالعه كتاب ضعيف‌اند و علاقه‌اي به مطالعه ندارند. 

وي افزود: ورزشكاران نيز عضوي از جامعه‌اند و با وجود  وضعيت سرانه مطالعه در كشورمان، آنان نيز با اين مشكل دست به گريبان‌گير‌اند و تنها راه برطرف ساختن اين مشكل، فرهنگ‌سازي و نهادينه كردن كتابخواني در كل جامعه است.

دوچرخه سوار برتر سال 2006 قاره آسيا كه تا به امروز عنوان خود را حفظ كرده است، اظهار داشت: مطالعه كتاب‌هاي روز دنيا براي ورزشكاران به‌ويژه دوچرخه‌سواران كه هر روز بايد با لوازم و روش‌هاي مدرن دنيا آشنا شوند، اهميت ويژه‌اي دارد.

وي اضافه كرد: ورزشكاران بايد به علم روز تغذيه، علم تمرين، اصول ورزشي و كمك‌هاي اوليه آشنا شوند و تحقق اين امر به امكاناتي نظير كتاب و كتابخانه يا حتي دسترسي به اينترنت و ارتباط با كشور‌هاي پيشرفته نياز دارد.

فاتح مرحله نهم تور دوچرخه سواري هايلينگ چين تصريح كرد: تاكنون تعدادي كتاب‌هاي ترجمه شده براي رشته ورزشي دوچرخه‌سواري منتشر شده كه تاليف آنها به سال‌هاي گذشته در كشور‌هاي پيشرفته برمي‌گردد. با توجه به اين كه دوچرخه‌سواري از نظر نرم‌افزاري و سخت‌افزاري هر روز در حال پيشرفت است، اين آثار مكتوب تاثير مناسبي بر پيشرفت ورزشكاران حرفه‌اي و قهرمانان ملي نخواهد داشت.

به اعتقاد وي، تبديل و ارايه كتاب‌هاي حجيم و پايه‌اي رشته‌هاي مختلف ورزشي در قالب كتابچه، بروشور‌هاي اطلاعاتي يا حتي به صورت فايل‌هاي مجازي و رايانه‌هاي به ورزشكاران مي‌تواند به افزايش مطالعه در ميان آن‌ها كمك كند.

ميزباني كه به علت ركابزدن در ارتفاع 3792 متري، نامش در كتاب ركورد‌هاي جهان ثبت شده است، درباره انواع منابع اطلاعاتي در رشته ورزشي دوچرخه‌سواري بيان كرد: اصول دوچرخه‌سواري هميشه يكسانند، نظير انواع عضله و شناخت آ‌ن‌ها براي مسابقات و تشخيص اين كه كدام نوع انفجاري يا سرعتي و كدام يك استقامتي‌اند، اما علم استفاده از مكمل‌هاي غذايي هر روز در حال تغيير است و پيشرفت چشمگيري در كشور‌هاي خارجي دارد. متاسفانه زمان زيادي صرف وارد شدن اين علوم در قالب كتاب به داخل كشورمان مي‌شود.

وي درباره تفاوت ميزان مطالعه مربيان داخلي و خارجي گفت: بسياري از مربيان خارجي هميشه به‌ويژه در زمان‌هاي استراحت به مطالعه مي‌پردازند اما ورزشكاران و مربيان داخلي به اين امر اهمييت چنداني نمي‌دهند.

ميزباني در پايان اظهار داشت: ما سفر‌هاي زيادي در طول سال انجام مي‌دهيم و هميشه درگير مسابقات و تمرينات سنگينيم. اگر در طول اين سفر‌ها زماني براي بازديد از مجموعه‌هاي فرهنگي، به ويژه كتابخانه‌ها و كتاب‌هاي ورزشي كشور‌هاي پيشرفته در ورزش براي ورزشكاران در نظر گرفته شود، كمك بسياري به افزايش سطح آگاهي آن‌ها خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط