جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
«نقش‌آفرینان عصر تاریکی» دربردارنده جریان‌شناسی مشروطه تا انقلاب اسلامی است

امیرحسین ثابتی، مولف کتاب «بدون رتوش با دهه هشتادی‌ها» گفت: علاقه‌مندان به مطالعه در حوزه تاریخ کتاب‌های «نقش‌آفرینان عصر تاریکی»، «رازهای دهه شصت» و «تاریخ معاصر ایران» را بخوانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا امیرحسین ثابتی، مولف کتاب «بدون رتوش با دهه هشتادی‌ها» و نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان پیشنهاد مطالعه به علاقه‌مندان حوزه تاریخ گفت: کتاب مناسبی که برای مخاطب طلبه و دانشجو خوب باشد، یک کتاب جریان‌شناسی است با عنوان «نقش‌آفرینان عصر تاریکی» به قلم مرتضی صفار هرندی که از سوی انتشارات ایران منتشر شده است.

وی افزود: این کتاب جریان‌شناسی مشروطه تا انقلاب اسلامی را دربردارد. این کتاب بر خلاف قواعد مرسوم جریان‌شناسی احزاب و گروه‏‌های سیاسی ایران، به بررسی بسترهای شکل‏‌گیری گرایش‏‌ها و دسته‌‏بندی‏‌های سیاسی در مقاطع مختلف کشور پرداخته است. کتاب «نقش‌آفرینان عصر تاریکی» مجموعه‌‏ای از سلسله مقالات نویسنده بود که پیش از این در هفته‏‌نامه صبح صادق منتشر می‏‌شد. این کتاب را برای مطالعه به علاقه‌مندان تاریخ پیشنهاد می‌کنم.

ثابتی بیان کرد: برای آگاهی از دوره صفویه تا انقلاب اسلامی هم علاقه‌مندان می‌توانند کتاب «تاریخ معاصر ایران» را مطالعه کنند. این کتاب، اثر مشترک دکتر موسی نجفی و موسی حقانی است و از سوی نشر آرما به چاپ رسیده است. کتاب «تاریخ معاصر ایران» به موضوعاتی مانند تولد دوباره ایران در سایه تشیع، تحولات سیاسی ایران از صفویه تا قاجاریه، جنگ‌های ایران و روس، وضع ایران از عهدنامه ترکمانچای تا انقلاب مشروطه، نوگرایی در عصر قاجار، نهضت تحریک تنباکو، تحولات سیاسی و اجتماعی عصر مشروطه، کودتا، روی کار آمدن رضاخان پهلوی، انقلاب ۱۳۵۷ و افول حکومت پهلوی پرداخته است.

وی در ادامه گفت: علاقه‌مندان به مطالعه در تاریخ بعد از انقلاب می‌توانند کتاب «رازهای دهه شصت» را مطالعه کنند. این کتاب جریان‌شناسی دهه شصت است و از سوی انتشارات کیهان به چاپ رسید. مخاطبان می‌توانند برای شناسایی تاریخ صد سال اخیر به این کتاب مراجعه کنند.

وی بیان کرد: بعد از کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» کتاب جدیدی در دست چاپ ندارم اما «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» به چاپ هفدهم رسیده است.

کتاب بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها دربردارنده متن پیاده شده شش جلسه از گفتگوهای صریح و بی پرده امیرحسین ثابتی با دانش‌آموزان دبیرستان‌های مختلف تهران است که در اوج ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ انجام گرفت. در این جلسات دانش‌آموزان سوالات مختلف خود را مطرح کرده و ثابتی نیز پاسخ پرسش‌ها را بیان کرده است. اینکه سوالات صریح پرسیده شده و پاسخ‌ها بدون سانسور منتشر شده نشان‌دهنده ارزشمندی این اثر است.

مهم‌ترین این سوالات عبارتند از: چرا جمهوری اسلامی رفراندوم برگزار نمی کند؟ چرا حجاب اجباری است؟ چرا همه چیز در ایران دست رهبری است؟ اگر سال ۵۷ انقلاب نمی‌شد، وضع اقتصادی مردم بهتر نمی‌شد؟ اگر نسل جدید، جمهوری اسلامی را نخواهد باید چه کار کند؟ این کتاب هم برای خانواده‌های دارای نوجوان موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط