یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
«جامعۀ باز و دشمنان آن» پوپر تجدید چاپ شد

چاپ چهارم کتاب «جامعۀ باز و دشمنان آن» کارل پوپر و با ترجمۀ امیر جلال‌الدین اعلم منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «جامعه‌ی باز و دشمنان آن» نوشتۀ کارل پوپر و یکی از آثار مهم در حوزۀ فلسفه سیاسی است. این کتاب را امیر جلال‌الدین اعلم به فارسی ترجمه کرده است. پوپر فیلسوف، منطق‌دان، ریاضی‌دان و استاد مدرسه‌ی اقتصاد لندن بود و در فلسفه‌ی علم یکی از فیلسوفان برجسته و تأثیرگذار به شمار می‌آید. این فیلسوف علم از زمانی در میان جامعۀ روشنفکری ایران شناخته شد که کتاب «جامعه‌ی باز و دشمنان آن» به فارسی ترجمه شد. حدود بیست سال پیش از انتشار این کتاب، آثار دیگری از پوپر در ایران ترجمه و منتشر شد، ولی نتوانست شهرتی برای او به همراه آورد. ازاین‌رو این اندیشمند اتریشی تاحدی در ایران دیر شناخته و مطرح شد. او در سال ۱۹۷۶ کتابی به نام «جست‌وجوی ناتمام: زندگی‌نامه‌ی فکری» منتشر کرد که نوعی زندگی‌نامه‌ی خودنوشت است و در آن به بیان تحولات فکری خود پرداخته. از این فیلسوف آثار بسیاری به جا مانده است که عبارت‌اند از: «حدس‌ها و ابطال‌ها»، «درس این قرن»، «آینده باز است»، «زندگی سراسر حل مسئله است»، «ناکجاآباد و خشونت» و….

نویسنده در کتاب «جامعه‌ی باز و دشمنان آن» استدلال کرده که روح پرسشگری آزاد در پژوهش‌های علمی باید در حوزه‌ی سیاست نیز لحاظ گردد. وی با این استدلال، اندیشمندانی چون افلاطون، هگل و مارکس را نقد کرده و آن‌ها را به‌عنوان دشمنان جامعه‌ی آزاد معرفی می‌کند. او در عین نقد مدرنیته، به تفکرات انتقادی مکتب فرانکفورت هم می‌تاخته و با پوزیتیویست‌های مکتب وین نیز مخالف بوده است. به‌علاوه اندیشه و آرای خود را از شک‌گرایان افراطی ازجمله تامس کوهن نیز متفاوت می‌دانسته است.

پوپر در زندگی علمی خود جوایز و افتخارات متعددی به دست آورد که دریافت ده‌ها دکترای افتخاری از دانشگاه‌های بزرگ پرینستون، آکسفورد، کمبریج، وین و دانشگاه لندن ازآن‌جمله‌اند.

چاپ چهارم کتاب «جامعه‌ی باز و دشمنان آن» در ۱۲۲۴ صفحه و در دو مجلد، با قیمت یک میلیون و چهارصد و پنجاه هزارتومان توسط انتشارات نیلوفر وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط