شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲
«هنرهای شگرف معماری» منتشر شد

کتاب «هنرهای شگرف معماری» به قلم حسین زُمرشیدی از سوی انتشارات زمرد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «هنرهای شگرف معماری» به قلم حسین زُمرشیدی، چهره ماندگار در عرصه معماری سنتی کشور، شامل چهار کتاب نفیس «کاشیکاری ایران: خط معقلی»، «کاشیکاری ایران: گلچین معقلی»، «کاشیکاری ایران: گره معقلی» و «پیوند و نگاره در آجرکاری» است که پیش از این منتشر شده بودند و اکنون این چهار اثر در یک مجلد در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. کتاب «هنرهای شگرف معماری» با این هدف از سوی مؤلف و ناشر تولید شده است که مشکل کمیاب و گران‌بودن آن چهار اثر نفیس، برای مخاطبان هنر معماری برطرف شود.

این اثر ۶ فصل دارد که عناوین آن عبارت‌اند از: «نقش آجر»، «نقوشِ گلچین معقلی»، «نقوشِ گره‌ی معقلی»، «نقش خطِ معقلی»، «خط بنایی سه‌رگی» و «خط بنایی سه‌رگی شش جعفری یا (شش بندی)». همچنین در بخش پایانی کتاب، یادداشت واژگان کتاب قرار گرفته است.

حسین زمرشیدی (زاده ۵ فروردین ۱۳۱۸ در مشهد و درگذشته ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ در تهران) معمار سنتی‌کار برتر ایرانی است. او به عنوان عضو ثابت گروه معماری فرهنگستان هنر، در سال ۱۳۸۱ از سوی ستاد بنیاد چهره‌های ماندگار، به عنوان «چهره ماندگار در عرصه معماری سنتی کشور» برگزیده شد.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:

ارزش‌های معماری پیش از اسلامِ ایران برای جهان معماری مشخص است و همواره مورد پژوهش و مطالعه قرار می‌گیرد. معماری پس از اسلام، به دلیل ارادت ویژه‌ی مردم شیعه‌مذهب ایران به درگاه حضرت احدیت و خاندان پاک نبوت و امامت و پاکان خدا سبب شده است که آثار شگرف و بی‌مانندی برای ایرانِ اسلامی به وجود آید که در بسیاری از موارد به اصول و قاعده‌ای برای معماری کشورهای مسلمان جهان نیز تبدیل شده است. نماهای این بناها، با بهره‌گیری از علوم فلسفه، دین و زیبای‌شناسی معنوی ارزش خاصی گرفته و در جهان شاخص شده است، به‌طوری که خلق نقوش آجری در میل مناره‌ها و برج مقبره‌های دوره سلجوقی زیبایی‌های وسیع و گسترده‌ای برای جهان معماری به وجود آورد.

کتاب مصور «هنرهای شگرف معماری» به قلم حسین زُمرشیدی در ۲۷۶ صفحه و به بهای یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از سوی انتشارات زمرد منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط