سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
نشست علمی گرجی‌ها در خوزستان برگزار می‌شود

انجمن ایرانی تاریخ نشست علمی با موضوع گرجی‌ها در خوزستان را برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا انجمن ایرانی تاریخ وابسته به وزارت علوم نشست علمی با موضوع: گرجی‌ها در خوزستان را برگزار می‌کند.

در این نشست امین قزلباشان، پژوهشگر تاریخ گرجیان خوزستان سخنرانی می‌کند و دبیری نشست نیز بر عهده شهرام جلیلیان، رئیس شعبه خوزستان انجمن ایرانی تاریخ است.

زمان برگزاری نشست سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲:۰۰ است.

شاید یکی از ناشناخته‌ترین اقوام در ایران، گرجیان باشند. داستان گرجیان و کوچانده شدن آنها به ایران به زمان شروع به کار دودمان صفوی در ایران بازمی‌گردد. در حمله شاهان صفوی به شهرهای گرجستان، بسیاری از شهرهای گرجستان غارت شد. در سال ۱۰۲۴ هجری قمری شاه عباس صفوی به منطقه کاختی گرجستان حمله برد و پس از کشت و کشتار بسیار و غارت، تعداد ۳۰۰ هزار نفر از گرجیان را به ایران کوچاند. برخی از گرجیان به منطقه شمال کشور (گرجی محله) کوچانده شدند و بسیاری دیگر به صورت موقت در اصفهان ساکن شدند.

سپس مدتی به شهر تازه تأسیس نجف آباد کوچانده شدند و در نهایت به منطقه فریدن که در آن زمان راه ورودی مناطق غربی به اصفهان بود اسکان داده شدند. اسکان داده شدن گرجیان در منطقه فریدن دو دلیل عمده داشته است: نخست با اسکان گرجیان در این منطقه امنیت پایتخت صفوی (اصفهان) تأمین می شد و مهاجمان با گرجیان درگیر می‌شده‌اند. دوم دربار صفوی با این کار قصد داشت که گرجیان را به صورت عذاب آوری از بین ببرد. مهمترین شاخص فرهنگی گرجیان ساکن ایران زبان آنها است.

برای استفاده نیاز به دانلود برنامه ویژه‌ای نخواهید داشت و صرفاً با کلیک بر روی لینک جلسه و سپس انتخاب گزینه‌ی ورود میهمان، در جلسه حضور بهم خواهید رساند.
لینک جلسه:

https://www.skyroom.online/ch/tarikhahvaz/khouzestan

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها