سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
«دل نگران»؛ روایت‌هایی از کینگزویل تا دشت شلمچه

کتاب «دل نگران؛ روایت‌هایی از زندگی شهید احسان‌الله قاسمیه از دانشگاه کینگزویل تا دشت شلمچه به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «دل نگران؛ روایت‌هایی از زندگی شهید احسان‌الله قاسمیه از دانشگاه کینگزویل تا دشت شلمچه تالیف شایسته شمسایی در انتشارات انتشارات ۲۷ بعثت به چاپ رسید.

احسان‌الله قاسمیه، فرمانده گردان امیرالمومنین (قدر) لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله در بیستم شهریور ۱۳۳۶ در خیابان محتشم کاشان به دنیا آمد. او دوران ابتدایی را در مدرسه آقایقوتیئل گذراند که دانش‌آموزان کلیمی داشت، هر چند به قول خواهرش صدیقه هر چه قدر او و برادرش محسن درسخوان بودند، او بازیگوش و درس‌نخوان بود.

حاج عباس، پدر خانواده دوست داشت فرزندانش پیشرفت کنند و تحصیلات عالیه داشته باشند، برای همین محسن، پسر بزرگش را برای ادامه تحصیل به آمریکا فرستاد او در دانشگاهی در جنوب ابالت تگزاس در شهر کینگزویل مشغول به تحصیل شد.

احسان در دوران دبیرستان به مرور تبدیل به شاگردی درس‌خوان شد و رشته فیزیک را انتخاب کرد. بعد از پایان دبیرستان حوالی سال‌های ۵۵ - ۵۶ به سربازی رفت در اوج تظاهرات‌ها و مجالس انقلابی به تهران رفت و در منزل خواهرش ساکن شد. در مراسم تشییع کامران نجات‌اللهی که منجر به درگیری با نظامی‌ها شد، مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

پس از مرخص شدن از بیمارستان و در اوج اعتراضات و تظاهرات‌های انقلابی حاج عباس که نگران پسرش بود، مقدمات را آماده کرد تا برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برود. اما احسان در وضعیت کشور چندان رغبتی به رفتن از کشور نداشت و می‌خواست با جریانات انقلابی همراه شود. در بحبوبه انقلاب و چند هفته مانده به ۲۲ بهمن علی‌رغم میل باطنی با پرواز مستقیم به آمریکا رفت. در آمریکا در ایالت تگزاس به همان دانشگاهی رفت که محسن برادرش در آنجا تحصیل می‌کرد. در آنجا وارد انجمن اسلامی ایرانیان و مشغول فعالیت‌های سیاسی شد.

کمتر از یک سال بعد همراه برادرش به ایران بازگشت بدون اینکه درسش را تمام کرده باشد، علیرغم اینکه به گفته برادرش دانشجوی خوبی بود و با این جمله که کشور به ما نیاز دارد به ایران بازگشت. پس از بازگشت با شورع ناآرامی‌ها جوانان زیادی دواطلب شدند تا برای آرام کردن منطقه کردستان بروند. احسان دلش میخواست در دانشگاه تهران درسش را ادامه دهد، اما شرایط کشوری به شکلی پیش رفت که یک هفته بعد از اعلام جنگ عراق به ایران وارد سپاه شد.

در ۱۷ دی تیپ محمد رسول الله به فرماندهی احمد متوسلیان تشکیل شد و گردان‌های تیپ محمد رسول‌الله آماده شدند آماده شدند برای عملیاتی که قرار بود در فروردین ماه انجام شود.

چند روز قبل از عملیات احسان مسئولیت حفاظت ریاست جمهوری را تحویل داد و برای عملیات بیت‌المقدس آماده شد. در نخستین عملیات مجروح شد اما بعد از مدت کوتاهی به کنار نیروهایش بازگشت و در عملیات الی بیت المقدس هم شرکت کرد. بعد از اینکه بسیمچی او مجروح شد، تذکرات امنیتی را به او متذکر شد و دیگری خبری از او نشد. در وضعیتی که عراقی‌ها گردان امیرالمومنین را زیر تیربار و دوشکا گرفتند و غبار غلیظی از دود و آتش همه جا را گرفت. چند وقت بعد خبر شهادت احسان به برادرش محسن رسید و او تا نیامدن پیکر برادرش خبر را به خانواده نداد.

کتاب «دل نگران؛ روایت‌هایی از زندگی شهید احسان‌الله قاسمیه از دانشگاه کینگزویل تا دشت شلمچه تالیف شایسته شمسایی در ۱۴۴ صفحه به بهای ۸۵ هزار تومان در انتشارات انتشارات ۲۷ بعثت به چاپ رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها