چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
«یک دروغ کوچولو» که بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود

کتاب «یک دروغ کوچولو و قصه‌های دیگر» اثر شکوه قاسم‌نیا از انتشارات قصه و داستان توانسته است نشان سه لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در پاییز ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «یک دروغ کوچولو و قصه‌های دیگر» شامل پنج داستان برای کودکان است که «یک دروغ کوچولو» یکی از این داستان‌هاست.

این داستان از بچه‌موشی سخن می‌گوید که برای پنهان‌کردن کار اشتباهی که کرده است، دروغ می‌گوید. اولین دروغش خیلی کوچک است؛ اما مجبور می‌شود به دروغگویی ادامه دهد. دروغ‌های بچه‌موش بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند تا اینکه او و مامان‌موشه را به دردسر می‌اندازند.

عناوین چهار داستان دیگر این کتاب عبارت‌اند از: «ببعی دهمی»، «گنجشک عدسی»، «موچ موچ» و «یک کار مهم».

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

موش کوچولو داد زد: «نه، نرو! … مامان، نرو! …اصلاً دروغ گفتم!»

اما مامان‌موشه چیزی نشنید. چون رسیده بود بالای درخت دم لانه‌ی کلاغه. تق‌تق در زد و گفت: «آهای کلاغه! زود باش پنیر ما را بده.»

کلاغه خوابالو در را باز کرد و گفت: «چه پنیری؟»

موشه گفت: «همان که از زیر پای سگه برداشتی!»

کلاغه گفت: «چه سگی؟»

موشه گفت: «همان که دنبال گربه سیاهه کرده بوده!»

کلاغه گفت: «چه گربه‌ای‌؟»

موشه حوصله‌اش سر رفت و گفت: «چه می‌دانم چه گربه‌ای! پنیرمان را بده، بچه‌ام گرسنه است.»

کلاغه فکری کرد و گفت: «بچه‌ات؟ پنیر؟»

بعد هم قارقار خندید و گفت: «نترس، بچه‌ات سیر سیر است. خودم دیدم یک قالب پنیر را تنهایی خورد. حتی گوشه‌ی لبش را هم پاک نکرد.»

مامان موشه ساکت شد. از آن بالا پایین را نگاه کرد. بچه‌موشه را دید و صدایش را شنید که داد می‌زد: «مامان‌موشه… ببخشید! نمی‌دانستم که یک دروغ کوچولو این‌قدر بزرگ می‌شود.»

کتاب «یک دروغ کوچولو و قصه‌های دیگر» یک دفتر قصه نیز دارد. با کمک این دفتر قصه و با استفاده از فعالیت‌های لذت‌بخش و جذابی همچون جدول و سرگرمی، مسیرهای مارپیچ، نقاشی، طرح سوال از متن داستان، روایت داستان جدید توسط کودکان و…، کودکان با محتوای کتاب تعامل برقرار کرده و درخصوص موضوع کتاب و شخصیت‌های داستان گفت‌وگو و بازی می‌کنند.

اطلاعات بیشتر:

انتشارات قصه و داستان، کتاب «یک دروغ کوچولو و قصه‌های دیگر» اثر شکوه قاسم‌نیا با تصویرگری سیدمیثم موسوی را در ۳۲ صفحه مصور رنگی و به بهای ۵۰ هزار تومان برای مخاطبان بالای ۶ سال منتشر کرده است. این اثر به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافته و نشان «۳ لاک‌پشت پرنده پاییز ۱۴۰۰» را دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط