یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
کتاب «قدرت» فرهنگ رجایی نقد و بررسی می‌شود

کتاب «قدرت» در پنجاه و چهارمین عصر چهارشنبه‌های بخارا با همکاری مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه و انتشارات نگارستان اندیشه به نقد و بررسی این کتاب اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «قدرت» در پنجاه و چهارمین عصر چهارشنبه‌های بخارا با همکاری مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه و انتشارات نگارستان اندیشه به نقد و بررسی این کتاب اختصاص یافته است. این نشست چهارشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ با حضور فرهنگ رجایی، حبیب‌الله فاضلی و علی دهباشی برگزار می‌شود.

در کتاب قدرت با مقالاتی از هانا آرنت، میشل فوکو، ماکس وبر و دیگران، به طور «واقعیت‌گرایانه» مفهوم قدرت از نظرگاه‌های مختلف عرضه شده است. قدرت مقوله‌ای کلیدی در همهٔ شاکله‌های امرسیاسی است تا آنجا که برخی به نادرست آن را لُبّ لباب سیاست تلقی می‌کنند. البته «قدرت» فقط در سیاست بروز ندارد؛ بلکه در اقتصاد، در اجتماع و حتی در مراودات علمی و فرهنگی نیز حضور دارد.

مترجم کوشیده است مقالات مهم و ماندگاری از تاریخ اندیشۀ امرسیاسی دربارۀ قدرت از دانشوران نامی و بزرگ را به مخاطب فارسی‌زبان عرضه کند. از طرفی از آنجا که مقولات وضع بشر تاریخ مصرف ندارند، مترجم بازچاپ و عرضۀ مقالات ماندگار را نه فقط راهی برای قدرشناسی از پیشینیان می‌داند بلکه یادآوری بصیرت آن‌ها را کاری مهم برای نسل حاضر تلقی می‌کند.

هر گفتار در مجموعۀ حاضر به جنبه‌ای از پیچیدگی مفهوم قدرت توجه دارد و با این مجموعه که گفت‌وگویی ارکستروار تشکیل می‌دهند، پیچیدگی مفهوم قدرت هم در لایه «بینش» و هم در لایۀ «دانش» طرح و تبویب شده است. یک بیان مشترک در میان نویسندگان گفتارها جالب است و آن اینکه قدرت در امرسیاسی نهایتاً واسطه و ابزار است و اهداف باید از منبع دیگری بیایند.

پروفسور فرهنگ رجایی (۱۳۳۱-) اندیشه‌ورز امرسیاسی و نظریه‌های روابط بین‌الملل و استاد تمام در دانشگاه کارلتون در کشور کانادا است. مجموعۀ حاضر، قالب جدیدی است که برای نشر مجموعه آثار فرهنگ رجایی انتخاب شده و شامل نوشته‌ها و ترجمه‌های اوست. برخی از عناوین چاپ شده یا در دست انتشار عبارتند از: حضور و بازیگری در امر سیاسی؛ در ادبِ تعلیم و تربیت؛ اندیشۀ سیاسی در شرق؛ جمهوری خردورزی؛ جامعۀ بی‌سر؛ اگر کلاس‌ها صحبت می‌کردند.


این نشست چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه به نشانی تهران، بلوار کشاورز، خ نادری، پلاک هشت برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها