دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۸
این کتابخانه روستایی هم‌سن انقلاب است!

اصفهان - کتابخانه عمومی حضرت قائم (عج) روستای جلال‌آباد که جزو برگزیدگان دهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شد، از سال ۱۳۵۷ در حال خدمت‌رسانی به مردم روستا است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): با برگزاری دهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، روستای جلال‌آباد شهرستان نجف‌آباد نیز جزو برگزیدگان بخش روستایی شد.

این کتابخانه روستایی هم‌سن انقلاب است!

بر اساس این خبر، فعالیت‌های کتابخانه کانون فرهنگی‌هنری حضرت قائم (عج) به مدیریت فاطمه ابراهیمی باعث برگزیده شدن این روستا در این دوره از جشنواره شده است. کتابخانه حضرت قائم، کتابخانه‌ای مردم‌نهاد بوده که هم‌زمان با تأسیس این کانون در سال ۱۳۵۷ کار خود را آغاز کرده و اکنون نیز در ساختمانی جدا از کانون، پذیرای کتاب‌دوستان جلال‌آباد است.

کتابخانه حضرت قائم (عج) با در اختیار داشتن ۴۵۰۰ جلد کتاب، در سال جاری موفق به عضوگیری ۵۸۷ نفر شده است؛ این در حالی است که از سال ۱۳۶۲ تا سال گذشته تنها ۶۰۰ نفر عضو این کتابخانه شده‌اند. مهاجرت معکوس از شهر به روستا و قرارگیری کتابخانه در مجاورت کانون فرهنگی و برگزاری برنامه‌های جذاب در کانون و جذب افراد به کتابخانه از دلایل این عضوگیری چشمگیر در سال ۱۴۰۳ است.

این کتابخانه روستایی هم‌سن انقلاب است!

این کتابخانه روستایی هم‌سن انقلاب است!

این کتابخانه فعالیت‌های خود را در سال جاری در چند دسته فعالیت‌های کتابخوانی و ادبی ویژه اقشار مختلف در کنار کلاس‌های آموزشی و مهارت‌آموزی برای عموم مردم تعریف کرده که بخشی از این فعالیت‌ها به شرح زیر است:

برگزاری حلقه‌های کتابخوانی مادران دانا به صورت هفتگی؛ برگزاری کارگاه‌های کتابخوانی مادر و فرزند؛ برگزاری کارگاه‌های مهارت‌افزایی همراه با کتابخوانی، ساخت کاردستی و روزنامه دیواری، چیستان‌گویی و قصه‌گویی و گلدوزی ویژه نوجوانان، طرح همیار کتاب ویژه نوجوانان و مهارت‌افزایی برای شغل کتابداری، طرح خبرنگار کتابخانه ویژه نوجوانان، طرح اهدای کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی، طرح پیوند مدرسه و پیش‌دبستانی با کتابخانه از طریق بازدید از کتابخانه و برپایی کارگاه‌های کتابخوانی ویژه پایه‌های اول تا ششم در کتابخانه.

این کتابخانه روستایی هم‌سن انقلاب است!

چشم‌انداز پاییز و زمستان

کتابخانه حضرت قائم (عج) برای پاییز و زمستان سال جاری نیز طرح‌هایی را ویژه دانش‌آموزان به‌صورت روزانه تعریف کرده که بخشی از این اقدامات به شرح زیر است:

برگزاری کارگاه‌های دانستنی‌های علمی و چیستان، معرفی کتاب ویژه کودک و نوجوان، دمی با نویسندگان؛ کتاب‌خوانی دسته‌جمعی و خلاصه‌گویی کتاب، تحقیقات علمی، جستارنویسی؛ کارگاه آموزش تولید محتوا، کتابخوانی، خبرنگاری و مهارت‌افزایی؛ کارگاه‌های دمی با شعرا، من و شهدا، سیری در تاریخ، مهارت‌آموزی گلدوزی؛ آشنایی با روانشناسان و مخترعان.

این کتابخانه روستایی هم‌سن انقلاب است!

«جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برنامه‌ای است که سالانه به کوشش معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود. بر این اساس هر سال تعدادی روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، وطرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتاب‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

روستای جلال‌آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان و نزدیک‌ترین روستا به شهر نجف‌آباد است و ۶۵۰۰ نفر جمعیت دارد.

این کتابخانه روستایی هم‌سن انقلاب است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها