شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۹
ادبيات كهن ايران بهترين مرجع اقتباس سينمايي است

محمد علي كشاورز از بازيگزان پيشكسوت سينما،تلويزيون،تئاتر با بيان اينكه از ادبيات كهن ايران بايد در آثار تصويري و نوشتاري بهره برد، گفت: شاهنامه و مثنوي بهترين مرجع براي پرداختن به اقتباس هاي سينمايي هستند. وي همچنين چندي پيش نگارش كتابي شامل تجربيات شخصي اش را در حوزه كارگرداني، بازيگري و نويسندگي به پايان رساند.

"محمدعلي كشاورز" بازيگر پيشكسوت سينما، تلويزيون و تئاتر در گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت:پيش از انقلاب اسلامي در سينما به هيچ وجه به ادبيات پرداخته نمي شد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز به اين حوزه خيلي جدي پرداخته نشده است.

وي با اشاره به اينكه، ادبيات كهن نظير شاهنامه و مثنوي بهترين مرجع جهت پرداختن به اقتباس ادبي هستند،افزود:متاسفانه در عرصه هنر(سينما وتلويزيون) بيش از آن كه به اقتباس‌هاي ادبي بپردازيم تنها به مسايل روز جامعه توجه داشته‌ايم و اين در حالي است كه مسايل روزجامعه هم به طور كامل و جامع به تصوير كشيده نشده‌اند.

اين هنرمند كه مدتي است در سينما و تلويزيون حضوري كمرنگ دارد در اين باره به (ايبنا) گفت: طي ساليان گذشته بازي در فيلم ها و سريال هاي مختلفي به من پيشنهاد شده است، اما هيچ يك از فيلمنامه و نمايشنامه ها نظر من را جلب نكرده است، البته اين موضوع به آن معنا نيست كه من خودم را مي گيرم يا به قول امروزي‌ها كلاس مي گذارم ، در حقيقت احساس مي كنم به فيلمنامه و نمايشنامه نويسي در كشور توجه جدي نمي‌شود.

وي كه آخرين حضورش در تلويزيون به بازي در مجموعه تلويزيوني "برف و بنفشه" باز مي گردد در خصوص احتمال حضور دوباره‌اش در اين عرصه گفت: معتقدم در خلق يك اثر بايد به عواملي مختلفي چون، سناريور، طراحي صحنه و لباس، كارگرداني، لوكيشن و ... توجه شود ، بنابراين براي من بازيگر كه چندين دهه است در اين عرصه حضور دارم و فعاليت مي كنم عدم رعايت هر يك از اين موارد مي تواند باعث فاصله از بازيگري شود و ترجيح مي دهم با افراد و گروهي كار كنم كه تجربه و دانش لازم را در اين حوزه داشته باشد.

بازيگر سريال تاريخي"هزاردستان" در ادامه به اين مطلب اشاره كرد كه، حتي دست اندركاران عرصه هنر به موضوعاتي چون دفاع مقدس آن طور كه بايد و شايد نپرداخته‌اند و خاطر نشان ساخت: با توجه به اين كه آثار بسياري درباره 8 سال دفاع مقدس خلق شده است، اما تعداد اندكي از آنها توانسته به درستي وقايع جنگ را به تصوير بكشند، در صورتي كه مي توان درباره هر ساعت از جنگ حرف هاي بسياري زد.

وي همچنين حضور و تجربه اساتيدي چون "بهرام بيضايي"، "عزت‌الله انتظامي"، "علي نصيريان" و...را در عرصه هنر مهم ارزيابي كرد و افزود: از حضور اين اساتيد و تجربه گرانبهاي آنها در عرصه هنر مي توان بهره برد و حتي از دانش آنها مي توان در دانشگاه ها و براي دانشجويان رشته هنر استفاده كرد. 

اين بازيگر كه بازي در 40 فيلم «برزخي‌ها، كمال‌الملك،‌كفش‌هاي ميرزانوروز، مردي كه موش شد، دلشدگان، ناصرالدين شاه، زير درختان زيتون،‌روز واقعه،و ...» را در كارنامه‌اش دارد، در سالهاي اخير بيشتر فعاليت خود را معطوف حضور در سريالهاي تلويزيوني كرده است. 

محمدعلي كشاورز چندي پيش نگارش كتابي شامل تجربيات شخصي اش را در حوزه كارگرداني، بازيگري و نويسندگي به پايان رساند.

كشاورز اين كتاب را با رويكردي آموزشي به نگارش درآورده و براي نگارش اين كتاب از منابع مكتوب تجربيات شخصي و آموخته‌هايش در دوران دانشگاه استفاده كرده است.

در اين كتاب درباره نزديكترشدن هنرپيشه به نقش و تكنيك‌هاي نويسندگي و كارگرداني تئاتر براي نسل جوان كه منابع كمتري را دراختيار دارند، توضيح داده شده است.

اين كتاب درمرحله ويراستاري است كه توسط نشر "افراز" بزودي آن را منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط