یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۵
اکو از قسطنطنیه ظهور کرد

«بائودولینو» دومین رمانی که تا به حال از اومبرتو اکو، فیلسوف و نویسنده ایتالیایی، به فارسی ترجمه شده است، به بازار کتاب ایران عرضه شد. این رمانی یکی از پنج رمانی است که اکو تا به امروز به رشته تحریر در آورده است و ماجرایی تاریخی از قسطنطنیه قرن 13 میلادی را نقل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «بائودولینو» رمانی تاریخی از اومبرتو اکو، نویسنده و متفکر ایتالیایی، با ترجمه رضا علیزاده، به بازار کتاب ایران عرضه شد.

این کتاب ماجرای اساطیری از اوایل قرن 13 میلادی را نقل می‌کند و به اعتقاد مترجم آن، سرشار از مستندات تاریخی است.

علیزاده در مورد این کتاب توضیح داد: این رمان ماجرایی جذاب و فانتزی از اوایل قرن 13 میلادی در قسطنطنیه را نقل می‌کند. اکو که خود متخصص تاریخ قرون وسطا است، در این کتاب حداکثر مستندات تاریخی را با داستانی جذاب و طنز آمیز، تلطیف کرده است.

خلاصه‌ای از این کتاب نیز به این شکل در پشت جلد آن ضمیمه شده است:آوریل سال 1204 میلادی است و قسطنطنیه، پایتخت شکوهمند امپراطوری بیزانس به دست شهسواران جنگ چهارم صلیبی تاراج و سوزانده می‌شود. در گرما گرم این اغتشاش، بائودولینو، یکی از مقامات بلندپایه دیوانی را از کشته شدن به دست صلیبیون نجات می دهد و داستان خارق العاده خود را برای او که تاریخ‌نگار است، بازگو می‌کند.

بائودولینو روستازاده اهل شمال ایتالیا، استعداد فطری بی‌نظیری در آموختن زبان‌های مختلف و همچنین در دروغ گفتن دارد. هنگام کودکی به یک سرکرده نظامی در بیشه‌ها برخورد می‌کند و او را با هوش و درایت خویش، تحت تاثیر قرار می‌دهد. سرکرده نظامی، که خود امپراطور فردریک بارباروسا است، بائودولینو را به فرزندی می‌پذیرد و او را به دانشگاه می‌فرستد؛ و آنجاست که او گروهی از دوستان بی‌باک و ماجراجو را گرد می‌آورد. این گروه سرخوش از رویا، با اسطوره های خویش ساخته، عازم جستجوی کشیش یوحنا می‌شود. پادشاه روحانی و افسانه‌ای که بر قلمرویی پهناور در شرق حکومت می‌کند. سرزمین وهم گونه با موجوداتی که چشم‌شان بر شانه‌ها و دهان‌شان بر شکم‌هاست. سرزمین تک شاخ‌ها و دوشیزه‌های دل‌ربا.

«بائودولینو» در شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 6500 تومان، توسط انتشارات روزنه به بازار کتاب ایران عرضه شده است.

علیزاده که پیشتر کتاب‌هایی همچون «ارباب حلقه‌ها» (در سه جلد)، «سیلماریلیون» و «داستان‌های ناتمام» از جی.آر تالیکین را به فارسی ترجمه کرده است، موخره‌ای نسبتا طولانی نیز به این کتاب ضمیمه کرده است. دو نقشه تاریخی،‌ تعدادی عکس و توضیحات اضافی نیز به همراه این کتاب و در صفحات آغازین و واپسین آن به انتشار رسیده است.

اومبرتو اکو، متخصص قرون وسطا، فیلسوف، رمان نویس، منتقد و نویسنده ایتالیایی، در سال 1932 متولد شده و تاکنون 5 رمان و بیش از 25 مجموعه مقاله و رساله فلسفی منتشر کرده است.

از این نویسنده تا به امروز در ایران کتاب‌هایی چون «نام گل سرخ»، «هنر و زیبایی در قرون وسطا» و «مبنای تفکر و ابزار زیبایی آفرینی» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط