دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۰
بررسي احتمال ثبت جهاني «التفهيم» ابوريحان بيروني،

كارشناس بخش مرجع كتابخانه مجلس شوراي اسلامي كه از اعضاي ثابت گروه ارزيابي جهاني كميته ثبت آثار ملي است از آغاز روند ثبت كتاب التَّفهیم(یا التَّفهیم لِأَوائلِ صناعة التَّنجیم) اثري از ابوريحان بيروني، دانشمند قرن پنجم خبر داد.\

علي خاكپور در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به ديدار روزالين راسل، كارشناس ارشد يونسكو، از كتابخانه مجلس شوراي اسلامي كه هفته گذشته صورت گرفت، گفت: طي اين بازديد نسخه‌اي از اين اثر كهن كه در اين مركز وجود داشت براي ثبت در حافظه جهاني به او ارايه شد.

وي با اشاره به اين كه در اين ديدار فرم‌هاي نهايي و ثبت شده لاتين اين اثر را كه هنوز به دست راسل نرسيده بود ـ به اين دليل كه او در استراليا زندگي مي‌كند و طي مراحل قانوني و اداري اين روند، زمان زيادي به طول مي‌انجامد ـ به او ارايه شد، اظهار داشت: راسل با ديدن اين نسخه شگفت زده شد كه چگونه اثري كه به 900 سال قبل تعلق دارد، هنوز با اين مشخصات و به خوبي باقي مانده است. 

خاكپور ادامه داد: وي همچنين از اطلاعات اين كتاب و اين كه چگونه دانشمند ايراني بيش از 9 قرن قبل به اين مطالب دست يافته است، تعجب كرد و از احتمال قريب ثبت اين اثر در حافظه جهاني خبر داد. البته 13 عضو ديگر حافظه جهاني نيز بايد با اين نظر همسو باشند تا امكان ثبت آن فراهم شود.

خاكپور درباره كتاب التفهيم گفت: اين اثر كه درباره رياضيات و نجوم است، هفتاد سال پس از درگذشت ابورحان بيروني توسط فردي به نام محمدبن جورابي به رشته تحرير درآمد. نكته جالب اين اثر اين است كه مبناي رياضيات امروز و نجوم بين‌المللي بر اساس مطالبي‌اند كه در اين كتاب مطرح شده‌اند. جالب‌تر اين كه اين اثر به شكل پرسش و پاسخ با دو رنگ قرمز و مشكي با زباني بسيار ساده تقرير شده است.

بیرونی ۱۴ شهریور ۳۵۲ هجري شمسي (۲۹ ذیقعده ۳۶۲ قمری برابر ۵ سپتامبر ۹۷۳ میلادی) در خوارزم که در قلمرو سامانیان بود به دنیا آمد و زادگاه او که در آن زمان روستای کوچکی بود، «بیرون» نام داشت. مرگش در غزنه در زمان انقلاب سلجوقیان و پادشاهی مسعودبن محمود غزنوی رخ داد.

تألیفات بیرونی به زبان عربی، یعنی زبان علمی و عامه فهم عالم اسلام بود، به غير از التفهیم که آن به فارسی تاليف شده است. اين اثر براي ریحانه، دختر حسین خوارزمی که خواهنده کتابی در نجوم بود، بيان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط