سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۶
دومین دفتر شعر دبیران آماده انتشار است

دومین مجموعه شعر حکیمه دبیران با عنوان «همای عشق» و دربرگیرنده سروده‌های این شاعر طی دو دهه اخیر آماده انتشار است. این استاد دانشگاه در حال حاضر نگارش حواشی بر کتاب اشعار استخراج شده از «شرف‌نامه منیری» را در دست دارد.\

دبیران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: شعرهای این مجموعه بیشتر در قالب غزل و از سال 1360 تا 1380 سروده شده‌اند.

وی ادامه داد: موضوع این شعرها متنوع است اما عرفان مضمون کلی این شعرها است. همچنین برخی از این سروده‌ها مناسبتی هستند.

این شاعر حدود 50 قطعه شعر برای این کتاب درنظر گرفته‌ است که در 150 صفحه منتشر می‌شود. البته هنوز ناشری برای این مجموعه انتخاب نکرده است.

وی در ادامه به کتاب دیگرش اشاره و تصریح کرد: تابستان گذشته حواشی اشعاری را که از «شرف‌نامه منیری» استخراج کرده بودم می‌نوشتم. این کار هنوز به پایان نرسیده و در حال حاضر با توجه به آغاز سال تحصیلی و به دلیل تدریس من در دانشگاه به کندی پیش می‌رود.

«شرف‌نامه منیری» یا «فرهنگ ابراهیمی» در قرن نهم توسط قوام‌الدین ابراهیم فاروقی است تالیف شده است. از آن‌جا كه نویسنده از مریدان شیخ شرف‌الدین احمد‌بن‌یحیی منیری بوده، این کتاب را «شرف‌نامه منیری» نامیده است.

این فرهنگ لغت اشعار ابراهیم فاروقی و شاهد مثال‌هایی از شاعرانی همچون فردوسی و حافظ را شامل می‌شود.

دیبران این كتاب را در سال 85 توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و در دو جلد منتشر كرد. درجلد نخست آن مداخل مربوط به حروف «آ» تا «ج» و جلد دوم «س» تا «ن» گنجانده شده و در هر بخش، قسمتی جداگانه نیز به چندین واژه تركی اختصاص داده شده است.

وی درباره اشعاری که از این کتاب استخراج کرده است توضیح داد: شاید این اشعار را در کتابی با عنوان «شواهد شعری در فرهنگ شرف‌نامه منیری» منتشر کنم. شعرهای این کتاب بالغ بر 1000 بیت و بیشتر در قالب قصیده است. البته تعدادی مثنوی و تک‌بیت‌هایی که برای هر لغت به عنوان شاهد آمده نیز در میان این شعرها گنجانده شده است.

دبیران درباره حواشی‌ای که برای این کتاب می‌نویسد اظهار داشت: اشعار «شرف‌نامه منیری» بسیار دشوار است؛ چراکه ابراهیم فاروقی خود را ملزم کرده است برای پدیدآوردن این قصیده‌ها از قافیه‌های دشوار استفاده کند. بنابراین برای درک این قصیده‌ها به فرهنگ لغت نیاز داریم.

وی این لغات دشوار را در حاشیه توضیح داده است و در حال حاضر شواهد شعری که در این کتاب آمده و از سروده‌های دیگر شاعران است را با دیوان اشعار آن‌ها تطبیق می‌دهد.

حكیمه دبیران، شاعر، مصحح و پژوهش‌گر فارغ‌التحصیل مقطع دكترای رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است و از سال 1347 خدمت فرهنگی خود را با تدریس در دبیرستان آغاز کرد. وی در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم در گروه زبان و ادبیات فارسی است.

«فرهنگ مختصر سه زبانه فارسی- مالایی- انگلیسی»، «شرف‌نامه منیری» یا «فرهنگ ابراهیمی»، تصحیح خلاصه شرح «گلشن راز لاهیجی» و مجموعه شعر «از چشمه بقا» از جمله آثار دبیران هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط