سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷
پوسترها و مقاله‌های یک گرافیست تنها

«30 سال تنهایی» کتابی حاوی پوسترها و مقاله‌هایی تخصصی آرش تنهایی درباره پوستر و طراحی جلد کتاب منتشر شد. است. تنهایی از گرافیست‌هایی است که در معرفی طراحی پوستر خواسته تا مانند هنری مجزا عمل کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تنهایی از معدود هنرمندانی است که در معرفی طراحی پوستر به عنوان یک هنر مجزا نقش عمده‌ای را ایفا کرده است و این کتاب نیز یکی از فعالیت‌های او در این راستا به شمار می‌رود.

پوستر صفحه‌ای با پیامی روشن و گویاست كه در آن از دو عنصر كلام و تصویر استفاده شده تا بیننده، با نگاهی سریع و گذرا پیام آن را درک كند.

پوستر به‌عنوان رسانه‌ای خبری، پدیده‌ای آشنا و نیرومند در اطلاع‌رسانی حوزه‌های مختلفی چون صنعت، تجارت، سیاست هنر و ورزش است. پیام‌های پوستر، فوری و كوتاه است و آن‌چه پوستر را از دیگر رسانه‌ها متمایز می‌سازد، نیاز مبرم به رساندن سریع پیام و سرعت در برقراری ارتباط با بیننده پوستر است. هنر پوستر امروزه در ایران بسیار جدی گرفته می‌شود، هرچند که دانش تئوریک و مقالات درباره این هنر هنوز اندک است.

تنهایی  با مجموعه پوسترهای خود و نيز نگارش مقالات و نوشتارهای مختلف در رابطه با پوستر در معرفی طراحی پوستر به عنوان یک هنر مستقل و مجزا در اين كتاب نقش عمده‌ای را ایفا کرده است.

در مجموع انتشار کتاب مجموعه پوستر یک اتفاق جالب به شمار می‌رود و نویسنده این سطور امیدوار است این اتفاق خجسته ادامه یابد. انتشار این کتاب را نیز می‌توان از تلاش‌های پی‌گیرانه این گرافیست در معرفی پوستر به عنوان یک هنر مستقل و مجزا به حساب آورد. همچنین شايان ذکر است که مقالات ارایه شده در این کتاب در زمره نخستین منابع مکتوب در زمینه دانش تئوریک پوستر به شمار می‌رود.

پوسترهای این کتاب به ترتیب سال تولیدشان در این کتاب منتشر شده‌اند. سال خلق نخستین پوستر درج شده در این کتاب 1381 و آخرین آن متعلق به سال 1391 است. با نگاهي به روند خلق اين آثار در مي‌يابيم كه هنرمند از همان نخستین روزهای کار حرفه‌ای‌اش، نسبت به دیگر فعالان این حوزه در صدد بوده تا خلاقه‌تر عمل کند.

در این کتاب هفت مقاله نیز از مجموع مقالات و نوشتارهای تنهایی در نشریات مختلف هنرهای تجسمی درج شده است. «سوغات ولگا» با عنوان فرعی «نگاهی به طرح جلد کتاب‌های بنگاه نشریات پروگرس»، «اوج‌های پوستر در ایران» با عنوان فرعی «نگاهی به پوسترهای کارگاه نمایش»، «پوسترهای تالار رودکی»، «هفتاد سال دانشکده هنرهای زیبا»، «آینه‌های روبرو»، «افسانه سه برادر؛ نگاهی به پوسترهای سیاسی برادران شیشه‌گران» و «اوج‌های پوستر ایران» با عنوان فرعی «نگاهی به پوسترهای انقلاب، نمایشگاه گروه 57» نام این مقالات است.

دو مقاله پایانی مهم‌ترین مقالات این کتاب هستند که نویسنده در آن به نقد و بررسی پوسترهای سیاسی می‌پردازد. برخی از نکاتی که تنهایی در این نوشتارها درباره پوستر سیاسی بیان کرده در تاریخ هنر پوستر در ایران حایز اهمیت است.

البته برادران شیشه‌گران و همچنین دیگر طراحان پوستر در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و حتی در جریان مبارزات انقلابی مردم ایران در زمینه طراحی پوستر و پیام رسانی درست آن موثر عمل کردند و لازم بود که در نوشتاری به آن‌ها پرداخته شود.

مقاله «آینه‌های روبه‌رو» در این کتاب نیز از جهاتی قابل تامل است. تنهایی در این مقاله که به بهانه برپایی نمایشگاه پوسترهای تئاتر در خانه هنرمندان به نگارش درآمده، بیان می‌کند که شهرداری تهران در زمینه طراحی فضاهایی برای نمایش پوستر در داخل شهر ضعیف عمل کرده است، چرا که هیچ فضایی در سطح شهر تهران برای نصب و نمایش پوستر وجود ندارد. 

در این راستا و با توجه به کارکرد و نقش پوستر در پیام‌ رسانی این غفلت می‌تواند در فعالیت‌ شهرداری محسوس باشد. البته تنهایی در این نوشتار راهکار یا پیشنهادی را برای بهبود این وضعیت به شهرداری پیشنهاد نکرده است و به نظر می‌رسد که جای این پیشنهاد نیز در این مقاله و یا مقاله‌های دیگر کتاب خالی است. 

در مجموع عدم درج تاریخ انتشار نخستین مقاله‌ها در نشریات از نواقص این کتاب است.  همچنين برخي اشتباهات چاپي خواننده حرفه‌اي را مي‌آزارد كه امیدوایم در انتشار بعدی این دسته نواقص نیز برطرف شود.

کتاب «30 سال تنهایی» گزیده پوسترها و نوشته‌های آرش تنهایی، مدرس و طراح گرافیک با شمارگان هزار نسخه، 109 صفحه و بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات ایده خلاقیت منتشر شد.

«نگاهی به زندگی و آثار مرتضی ممیز» و «در ستایش هفتاد سالگی کامران کاتوزیان» از دیگر کتاب‌های منتشر شده آرش تنهایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط