سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱
رییس آرشیو ملی افغانستان بدون كتاب به ايران آمد

مسوولان سازمان اسناد و کتابخانه ملی از نمايش چند نسخه خطي قرآني از سوي آرشیو ملی افغانستان در نمايشگاه قرآن خبرداده بودند اما در نشست خبري مشترك اين دو سازمان، خبري از اين نسخ خطي نبود. اسحاق صلاحي در اين‌باره گفت:نسخه‌ خطی کشور افغانستان بیمه نداشت، نرسید.-

اسحاق صلاحی در پاسخ به سوال خبرنگار‌«ايبنا» مبني بر این‌که قرار بود رییس آرشیو ملی افغانستان یک نسخه خطی را با خود به ايران بياورد تا در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نمايش داده شود، اظهار کرد: متاسفانه صدور بیمه نامه ترانزیت حمل این نسخه خطی به ایران، به دلیل تاخیر زیاد، صادر نشد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: این نسخه خطی برای انتقال به ایران نیازمند کسب اجازه از دولت این کشور و طی مراحل قانونی در وزارت فرهنگ و اطلاعات افغانستان بود و متاسفانه نتوانست مجوز دولت و  این وزارتخانه را برای انتقال به ایران، کسب کند.

صلاحی افزود: این موضوع حتی از طریق رایزنی با ریاست جمهوری این کشور نیز پیگیری شد و تا دنبال‌شدن این مساله از طریق این نهاد، صدور بیمه نامه با تاخیر روبه‌رو شد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: بر اساس توافق با ریس آرشیو ملی افغانستان قرار است شش ماه پیش از نمایشگاه قرآن سال بعد مجموعه نسخ خطی که می‌خواهند به ایران منتقل شوند با صدور بیمه نامه و طی مراحل اداری آماده باشند تا این نسخه‌ها این‌بار با هماهنگی لازم، وارد نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تهران شوند.

 همچنین رییس آرشیو ملی و نسخ خطی افغانستان در این نشست درباره دلیل همراه نداشتن این نسخه خطی گفت: اینجانب تلاش کردم نسخه اصلی را با خود به همراه بیاورم و باب تعامل را در مورد این اثر با اهل تحقیق، رسانه و علمای کشور ایران، باز کنم، اما متاسفانه به دلیل تاخیر در دعوت من و بیمه نشدن این اثر، این امر محقق نشد.

منیر با بیان این‌که بر اساس مکانیزم دولتی این کشور باید اجازه انتقال اموال و آثار را از شخص رییس جمهوری این کشور دریافت کنیم، اظهار کرد: با مشورت حامد کرزای، رییس جمهوری کشور افغانستان این مساله پیگیری شد، اما  به دلیل زمان  محدود برای سفر به ایران، این انتقال محقق نشد.

وی افزود: قول می‌دهم در سال آینده افغانستان نه تنها به عنوان همسایه ایران بلکه به عنوان یک کشور برادر و مسلمان با وجود پیشنهاد‌های ارایه شده به رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی این کشور درباره برپایی نمایشگاه قرآن در سال بعد، حضور پررنگ‌تری در این رویداد فرهنگی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط