دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
بررسی آرای بصیرترین فیلسوف آمریکایی در کتاب ماه فلسفه

هفتاد و پنجمین ماهنامه تخصصي اطلاع‌رساني و نقد و بررسي «كتاب ماه فلسفه» ویژه آذرماه از سوی خانه کتاب منتشر شد. در این شماره آرا و آثار «ویلیام جیمز» بصیرترین و تفکر برانگیزترین فیلسوف آمریکایی بررسی شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «سخن سردبیر»، «پرونده ویلیام جیمز»، «نقد و بررسی»، «پرونده»، «مکتب تفکیک»، «‌سخنرانی»، «گزارش»، «در آستانه نشر» و «پیشخوان» عناوین بخش‌های اصلی این شماره از ماهنامه را تشکیل می‌دهند.

در بخش پرونده این نشریه زندگی، آرا و آثار ویلیام جیمز بررسی شده است. بسیاری ویلیام جیمز را بصیرترین و تفکر برانگیزترین فیلسوف آمریکایی و یکی از سه پراگماتیست بزرگ(حلقه میانی بین چارلز سندرس، پیرس و جان دیویی) می‌دانند. او استاد روانشناسی و فلسفه دانشگاه هاروارد بود و به مشهورترین روانشناس آمریکایی زنده و بعدها به مشهورترین فیلسوف آمریکایی زنده زمان خودش مبدل شد.

در این بخش مطالبی با عناوین «اصول روانشناسی» نوشته ویلیام جیمز با ترجمه حسین کیانی، «بقای ویلیام جیمز» نوشته هیلاری پاتنم با ترجمه محمد اصغری و نقد و بررسی کتاب «تنوع تجربه دینی» منتشر شده است.

در بخش «نقد و بررسی» مقالاتی با عناوین «کنش، سخن، فضا؛ درباره رابطه سیاست و معماری با تکیه بر اندیشه فلسفی سیاسی هانا آرنت در کتاب وضع بشر» نوشته مریم پیردهقان و سعید امینی، «گشتی در گلشن اسرار» نوشته زینب کریمی قدوسی و «نقد تکوین عقل عربی» نوشته هاجر برزگر به چشم می‌خورد.

در بخش «مکتب تفکیک» این شماره نیز اشکالات بیان الفرقان به روش فلسفه و عرفان از نگاه معصومه نظری و خدایار خانی بررسی شده است.  همچنین مطلب دیگری با عنوان «آفرینش از دیدگاه عالم تفکیک» نوشته داوود قرجالو و خدایار خانی آورده شده است.

در بخش «سخنرانی» این شماره از ماهنامه «وضع کنونی تفکر در ایران» از دیدگاه دکتر رضا داوری اردکانی بیان شده است. این مطلب برگرفته از سخنان داوری اردکانی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال است.

در بخش گزارش نیز مشروح سه نشست برگزار شده به مناسبت روز جهانی فلسفه با موضوع «بازکاوی وضعیت فلسفه در ایران در روز جهانی فلسفه» آورده شده است.

شماره هفتاد و پنجم ماهنامه «كتاب ماه فلسفه» در 104 صفحه و به بهاي 20 هزار ریال از سوي موسسه خانه كتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط